Etusivu> Kirjastolehti > Larppia, joutsenia ja ilta uimahallilla

Larppia, joutsenia ja ilta uimahallilla

Valtakunnalliset kirjastopäivät järjestettiin tänä vuonna 47:ättä kertaa, tällä kertaa Seinäjoella. Päiville kokoontui lähes 600 kirjastoalan ammattilaista. Mukana oli myös poikkeuksellisen suuri määrä opiskelijoita.

Valtakunnalliset kirjastopäivät järjestettiin tänä vuonna 47:ättä kertaa, tällä kertaa Seinäjoella. Päiville kokoontui lähes 600 kirjastoalan ammattilaista. Mukana oli myös poikkeuksellisen suuri määrä opiskelijoita, yhteensä  50. Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjastoalan opiskelijat osallistuivat sisällöntuotantoon tutkimalla hankerekisteriä ja valitsemalla kiinnostavia hankkeita esittelyyn postereilla. Opiskelijat työskentelivät myös vapaaehtoisina mm. saliavustajina.

Kirjastopäivien ensimmäinen päivä oli omistettu tulevaisuuskeskustelulle. Opetus- ja kulttuuriministeriön johtaja Hannu Sulin taustoitti kirjastolain uudistamisprosessia.  Tulevaisuutta ei ratkaistu Seinäjoella, mutta nuoremman polven edustajien Jarkko Rikkilän ja Jenni Jorun valoisat ja energiset puheenvuorot saivat kehuja. ”On tarjottava parasta lihaa tiskiin”, Joru kannusti.

Yleisö saattoi osallistua keskusteluun heiteltävällä mikrofonilla. Käytössä oli vuoden 2015 nuoreksi muotoilijaksi syyskuussa valitun Pyry Taanilan muotoilema yleisön sekaan heitettävä kuutionmallinen Catchbox-mikrofoni.

Kirjan vuoden kunniaksi Kirjastopäivillä oli teemana myös lukeminen ja lukutaito. Puhuttiin monilukutaidosta, maahanmuuttajien lukemisesta ja tekniikan ja lukemisen suhteesta.
Valtakunnalliset, yhteiset työkalut olivat esillä Kirjastot.fin iltapäivässä ja viimeisen päivän ohjelmassa. Päivien kirjailijavieraat, FT, tietokirjailija Teemu Keskisarja ja rokkari, kirjailija ja sarjakuvantekijä Tommi Liimatta olivat suosittuja esiintyjiä, mutta kaikkein suosituin yksittäinen esiintyjä oli Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden professori Juha T. Hakala esityksellään Luovasti töissä.

Tuttuun tapaan Kirjastopäivillä oli näytteilleasettajien osastot ja tietoiskut, uutuutena olivat kirjastojen hankkeiden posteriesitykset. Päivillä oli myös Someklinikka ja Kirjastoseuran työryhmien järjestämiä ammattitapaamisia ja työpajoja.

Seinäjoen kaupunki tarjosi illanvieton yllättävässä paikassa – uimahallissa! Kaupunginkirjasto järjesti Kirjastopäivien yhteydessä kirjastolarpin ja kauniissa, paljon kehuja saaneissa tiloissaan ihanan illanvieton. Naisvaltaista alaa ja katsojajoukkoa ilahdutti kovin unohtumattomat, miehiset joutsenet!

Kirjastoseuran yhteistyökumppaneina Kirjastopäiviä järjestämässä olivat Seinäjoen kaupunginkirjasto, Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Koulutuskeskus Sedu ja Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto.