Etusivu> Kirjastolehti > Kollegat Euroopassa: Mitä kuuluu Norjaan?

Kollegat Euroopassa: Mitä kuuluu Norjaan?

Veronicha Angell Bergli on neuvonantaja Finnmarkin lääninkirjastossa.

Kuka olet ja mitä teet?

Olen kolmekymppinen oslolaistyttö. Valmistuin kirjastonhoitajaksi keväällä 2012.

Silloin kun en ole töissä tai nenä kirjassa, rakastan pelien pelaamista ja ystävien kanssa seurustelua. Olen innokas jalkapallofani ja poliittinen aktivisti. Myös kouluttautuminen julkishallinnon, johtamisen ja taloushallinnon kysymyksiin vie aikaa, samoin Biblioketarforbundetin (kirjastonhoitajien ammattiliitto) varapuheenjohtajuus.

Miten kuvailisit työtäsi?

Työskentelen neuvonantajana Finnmarkin lääninkirjastossa. Toimimme samoissa tiloissa entisen työpaikkani, Vadsøn kunnankirjaston kanssa. Neuvonantajana annan läänin kirjastoille ohjausta ja tukea, työskentelen projektien ja kehittämishankkeiden ja läänin e-kirjakokoelman parissa. Työ on todella jännittävää!

Paljonko saat palkkaa?

Vuosipalkkani on 480.000 NOK (n. 54 000 euroa).

Mikä puhuttaa tällä hetkellä kirjastolaisia Norjassa ja työpaikallasi?

Kansallinen kirjastostrategia, jonka kulttuuriministeriö ja Kansalliskirjasto julkaisivat elokuussa vuosille 2015–2018. Strategiassa nostetaan esiin kirjastojen kehittäminen ja painotetaan uudistetun kirjastolain kunnankirjastoille asettamia vaatimuksia, joissa todetaan, että kirjastojen tulee toimia julkisen keskustelun tiloina ja kohtauspaikkoina sekä aktiivisina sisältöjen välittäjinä. Strategiassa otetaan esille myös se, että monien kirjastojen resurssit ympäri maata ovat alimitoitettuja, eivätkä kunnat huomioi kirjastoja riittävästi.

Strategian perusteella kirjastoille osoitettiin projektirahoitusta, jonka turvin ne voivat mm. hankkia keskustelutilaisuuksien edellyttämiä laitteita ja paremmin toimia tilaisuuksien järjestämispaikkoina. Nämä toiminnot on aiemmin nähty osana kirjastojen perustoimintaa, joten ne ovat suurelta osin jääneet Kansalliskirjaston hankerahoituksen ulkopuolelle. Syyskuussa autoin läänin kirjastoja hakemusten ja kehittämissuunnitelmien tekemisessä.

Minkälaista keskustelua alueellasi on käyty pakolaistilanteesta?

Pakolaiskysymyksistä on kyllä viime aikoina keskusteltu kirjastoissa. Kirjastot ovat muun muassa kehittäneet lainauskäytäntöjä asunnottomille. Monikielinen kirjasto sai Kansalliskirjastolta lisärahoitusta arabiankielisen kirjallisuuden hankintaan. Myös yksittäiset kirjastot etelämmässä ovat olleet mukana erilaisissa keräyksissä.