Etusivu> Kirjastolehti > Kirjasto teki Tiktok-tilin pari vuotta sitten – “Nuoria on vaikea tavoittaa muilla alustoilla”

Sosiaalinen media on kirjastoille sekä ilmoitustaulu että työkalu lukemisen edistämiseen.

”Kirjastolle ei enää ole vaihtoehto olla olematta somessa”, sanovat Kirkkonummen pääkirjaston informaatikko Laura Leden ja kirjastonhoitaja Sanna Pääkkö. Vaikka kirjasto viestii esimerkiksi paikallislehden kautta, sosiaalisen median tilit ovat heidän mukaansa tärkeitä viestintäkanavia.

Kirkkonummen kirjastolla on ollut tili Facebookissa 2010-luvun alusta. Kohderyhmää ovat nykyään aikuiset ja someaktiiviset seniorit. Instagram-tili kirjastolla on ollut vuodesta 2015. Tili on myös Youtubessa. Tiktok otettiin käyttöön kaksi vuotta sitten.

”Nuoria on vaikea tavoittaa muilla alustoilla ja haluttiin tehdä nimenomaan nuorille suunnattua sisältöä, jossa visuaalisuus ja huumori ovat tärkeitä ainesosia”, Leden kertoo.

Kirkkonummen kirjaston somesta vastaa erillinen someryhmä, jossa on edustajia kaikista kirjaston tiimeistä. Kirkkonummi on kaksikielinen kunta, joten postauksia tehdään sekä suomeksi että ruotsiksi.

”Jokainen saa olla mukana niiden somekanavien päivityksessä, jotka kokee omakseen. Kenenkään ei ole pakko päivittää mitään kanavaa”, Pääkkö sanoo.

Viime vuonna Kirkkonummen kirjastossa yksi työntekijä keskittyi kokonaan sometyöhön. Hanketyöntekijä muun muassa opasti tet-harjoittelijoita ja nuorten someryhmää tekemään kirjavinkkivideoita Tiktokiin.

Jotkut kirjastot ovat kysyneet neuvoa somen tekemiseen sisällöntuottajilta. Yksi heistä on Anniina Nirhamo. Hän on perustanut muun muassa Kirjagram Suomi -tilin.

Nirhamo neuvoo, että alustan valinnassa kannattaa miettiä, ketä tavoitellaan. Hän ei kannusta kirjastoja pyrkimään joka alustalle.

”Kannattaa valita semmoiset alustat, joihin pystyy keskittymään ja joita oikeasti pysyy tekemään.”

Nirhamon mukaan kirjastoissa mietityttää nimenomaan ajankäyttö. Sisällön tekeminen vaatii työaikaa.

”Aikaa vaatii myös se kanavien seuraaminen, että ymmärtää niiden toimintalogiikkaa. Sen, mikä toimii ja mikä trendaa.”

Kirkkonummen kirjaston informaatikko Leden sanoo samaa.

”Välillä haasteena on, että sometyö vaatisi enemmän työaikaa kuin mitä on käytettävissä.”