Etusivu> Kirjastolehti > Kasvien siemeniä saa lainaksi kirjastosta

Kasvien siemeniä saa lainaksi kirjastosta

Lohjan kaupunginkirjaston uusi siemenkirjasto houkuttelee ihmisiä, jotka eivät muuten käy kirjastossa.

Lohjan Virkkalan kirjastossa tulijaa tervehtii kodikas tunnelma. On sopivan hiljaista ja rauhallista istahtaa hetkeksi arjen kiireiden keskellä. Valo siivilöityy ikkunoista ja heittää säteensä kirjojen kansille aivan kuin sekin houkuttelisi lukemaan. Kirjastosta löytyy kuitenkin paljon muutakin kuin kirjoja. Katse osuu pian kasvien siemeniä sisältäviin pussukoihin.

Kirjastossa aloitetun siemenkirjaston ajatuksena on, että ihmiset voivat tuoda ja hakea kasvien siemeniä kirjastosta. Siemenkirjasto sai alkunsa kaupunginkirjaston ympäristötiimissä.

”Pohdimme, miten ympäristö- ja luontoaiheita saisi nivottua kirjastotoimintaan. Kirjastoissa on monenlaisia vaihtopisteitä, joten mietimme, että tämä voisi toimia samalla periaatteella”, kirjastovirkailija Arttu Ruuska kertoo.

Siemenkirjasto nähtiin hyvänä ideana myös siksi, että ympäristöasioita pidetään nykyään tärkeinä. Samalla haluttiin kehittää jotain uutta. Siemenkirjastoja ei ollut vielä kovin monessa kirjastossa.

”Aloimme tutkia asiaa ja löysimme kolme kirjastoa, joissa siemenkirjastotoimintaa on järjestetty”, Ruuska kertoo.

Nämä kirjastot löytyvät Pietarsaaresta, Mustasaaresta ja Rautalammilta.

”Otin niihin yhteyttä. Selvitin, miten siemenkirjastotoiminta on siellä järjestetty, mitä se on vaatinut ja mistä meidän kannattaisi lähteä liikkeelle. Kaikki kirjastot olivat halukkaita jakamaan kokemuksiaan ja jopa materiaalejaan. Niiden avulla kehitimme omat mainoksemme, ohjeet asiakkaille sekä siemenlomakkeen.”

Muiden kokemusten perusteella Lohjalle kehitettiin oma versio siemenkirjastosta. Tällä hetkellä siemeniä voi viedä mihin tahansa kaupungin kirjastoista, mutta itse siementen vaihtopiste sijaitsee Virkkalan kirjastossa. Kokemukset ovat olleet hyviä.

”Siemenkirjasto on herättänyt kiinnostusta ja kerännyt kehuja. Siemeniä on tullut ja lähtenyt paljon. Ihmiset ovat olleet yllättyneitä siitä, että kirjastossa voi olla tällaistakin toimintaa. Siemenkirjasto on houkutellut paikalle sellaisiakin ihmisiä, jotka eivät muuten juuri käy kirjastossa”, kertoo kirjastonhoitaja Emma Lahtinen.

”Lukutaidon edistäminen ja ihmisten pääsy kulttuuriaineiston äärelle ovat edelleen kirjastotoiminnan ydintehtäviä, mutta nykyään jo laissakin sanotaan, että kirjastojen tulee edistää aktiivista kansalaisuutta, demokratiaa, aktiivista oppimista ja sananvapautta.”

Lohjanseudun Puutarhaseuran puheenjohtaja Päivi Alanne kertoi siemenkirjaston avajaisissa kasvien kylvämisestä ja hoidosta.

Askartele pussi

Siemenkirjasto toimii siten, että asiakas tuo kirjastoon siemeniä ja askartelee itse siemenille pussin kirjastosta saatavien ohjeiden avulla tai sitten hän voi hakea kirjastosta valmiita pusseja. Pusseja on askarreltu poistokirjoista. Siemenet pistetään pussiin ja kirjoitetaan lomakkeelle tiedot kasvista, sen kylvöstä ja hoidosta. Sen jälkeen pussi odottaa, että tulee toinen asiakas, joka vie siemenet kotiinsa.

Tähän mennessä pusseissa on ollut esimerkiksi kehäkukan, palsternakan ja kurpitsan siemeniä.

Siementen keräys aloitettiin Lohjalla viime syksynä. Ensimmäiset siemenet pääsivät uusiin koteihin tammikuussa, sillä jotkin kasvit pitää kylvää jo talvella. Siemenkirjaston avajaisia vietetiin maaliskuun puolivälissä. Tuolloin kuntalaisille kerrottiin siemenkirjaston toiminnasta. Lisäksi paikalla oli väkeä Lohjanseudun Puutarhaseurasta. He kertoivat kasvien kylvämisestä ja hoidosta. Lopuksi halukkaat pääsivät kylvämään siemeniä.

Lohja on alueena laaja ja kirjastoja on monta. Siementen vaihtopisteitä onkin ehditty jo toivoa muuallekin kuin Virkkalaan. Laajentumismahdollisuuksia tarkastellaan, kun toiminta vakiintuu.

”Toivotaan, että siemenkirjasto alkaa pyöriä hyvin. Tällä hetkellä näyttää ainakin lupaavalta”, Lahtinen kertoo.

”Myös yhteistyökumppanit ovat tervetulleita”, Ruuska sanoo.

Ympäristötyö pinnalla

Ympäristöaiheet ovat pinnalla ja luultavasti pysyvätkin. Sen verran akuutteja aiheita ovat esimerkiksi ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen. Lahtinen uskoo, että siemenkirjastot ja muu ympäristötoiminta yleistyvät kirjastoissa.

”Joissain kirjastoissa on esimerkiksi kasvien pistokkaiden vaihtoa. Meillä siitä ei ole vielä ollut puhetta, mutta itse olen kyllä ajatellut, miten sen saisi toimimaan täällä. Olisihan se hieno juttu. Muualla pistokkaiden vaihdosta on pidetty”, Emma Lahtinen sanoo.

Mitä siemenkirjaston pystyttäminen vaatii?

”Suunnittelua ja mainosten tekoa toki, mutta ei työpanos mitenkään älytön ole ollut. Kannattaa kokeilla”, Lahtinen toteaa.

”Asiakkaat ovat hyvin omatoimisia, joten ei tämä henkilökunnalta kovin paljon resursseja vie. Ennakkoluulottomasti vain kokeilemaan. Meiltä voi kysyä apua”, Arttu Ruuska sanoo.

”On ollut ilo huomata, että tällä alalla ei olla vain omissa poteroissa, vaan kirjastokenttä on yhtenäinen. Olemme hyvin iloisia avusta, jota itse saimme siemenkirjastotoimintaa aloittaessamme.”