Etusivu> Kirjastolehti > “Kirjastot ovat hyvän fiiliksen paikkoja”

“Kirjastot ovat hyvän fiiliksen paikkoja”

Tässä sarjassa Kirjastokaista tapaa tunnettuja suomalaisia. MTV:n uutisankkuri Kirsi Alm-Siira on lukenut monta kirjastouutista.

Mikä on parasta kirjastossa?
Kirjastossa on kaikkein parasta hiljaisuus.

Mitä et voisi kuvitella tekeväsi kirjastossa?
Yhdistän mielikuvaan kirjastosta avoimuuden sekä siihen liittyen hiljaisuuden ja rauhoittumisen. Tuota mielikuvaani vastaan sotisi se, että suuttuisin siellä jollekin tai alkaisin huutaa.

Mikä on koskettavin kirjastoon liittyvä uutinen, jonka olet lukenut uutislähetyksessä?
Kirjastoon liittyviä uutisia on ollut paljon. Muistan uutisen Oodissa tapahtuneesta drag-satutuokion häirinnästä. Kirjaston pitäisi olla paikka, jossa kaikkien on hyvä olla ja jonne kaikki ovat tervetulleita. Häirintä lasten tapahtumassa kirjastossa tuntui todella tyhmältä.

Onko kohdallesi osunut hassuja kirjastouutisia?
Niitä on paljon. Ensin tulee mieleeni tapaus, jossa kirjastoon oli palautettu auton korjausopas 47 vuotta kirjan lainaamisen jälkeen. Kirjan mukana ei ollut palauttajan nimeä, mutta välissä oli rahaa ja kirje anteeksipyyntönä siitä, että lainaus oli venynyt niin pitkäksi ajaksi. Kirjeessä pyydettiin anteeksi myös niiltä muilta, jotka eivät olleet saaneet tilaisuutta lainata sinä aikana tuota kirjaa. Se oli minun mielestäni herttainen tarina.

Jos olisit kirja, minkälainen kansi sinulla olisi ja mikä olisi nimesi?
Olisin mielelläni joku dekkari, johon liittyy mysteeri. Kansi olisi ehkä verenpunainen, ja kirjan nimi voisi olla “Vihreäsilmäisen naisen mysteeri”.

Jos sinulla olisi ystävä, joka ei ole käynyt koskaan kirjastossa, niin mitä esittelisit siellä hänelle ensimmäiseksi?
Ottaisin häntä kädestä kiinni ja pyytäisin häntä sulkemaan silmät. Sitten pyytäisin häntä haistelemaan. Sitä tuoksua ei löydy mistään muualta kuin kirjastosta kirjahyllyjen välistä. En tiedä onko se painomuste vai tuleeko se kirjojen kansista vai mistä, mutta se hänen pitäisi ensin jollakin tapaa kokeilla ja aistia.

Mikä on yllättänyt sinut kirjastossa?
Se, miten kirjastoista on tullut myös tapaamispaikkoja. Kirjastot ovat hyvän fiiliksen paikkoja.

Mitä muuta Kirsi Alm-Siira vastasi? Katso video Kirjastokaistalta: www.kirjastokaista.fi/10-kirjastosta-sarja