Etusivu> Kirjastolehti > Hädässä oleville ihmisille viedään kulttuuria laatikoista tehdyn kirjaston avulla

Ranskalaiset keksivät pakata värikkäisiin kontteihin kirjat, elokuvat ja netin. Tämä helposti liikuteltava kirjasto voi tuoda tarpeellista sisältöä sodan keskelle.

Maailman yli 20 miljoonasta pakolaisesta iso osa elää pakolaisleireillä. Leirit pystytetään tilapäiseksi ratkaisuksi, mutta monelle ne ovat koti vuosia tai vuosikymmeniä. Mitä tekemistä pakolaisleirillä on, ja miten ajan saa kulumaan?

Ideas Box on ranskalaisen Kirjastot ilman rajoja, eli Bibliothèques sans frontières -järjestön ratkaisu kriisialueiden kulttuuripalveluksi. Ideas Box on liikuteltava, värikkäisiin laatikoihin pakattu minikirjasto ja oppimisympäristö, joka sisältää kirjoja, kannettavia tietokoneita, tabletteja, elokuvia, pelejä ja askartelutarvikkeita. Lisäksi pakettiin kuuluu virtalähde ja internetyhteys. Ideas Boxin kuljetuslaatikot voidaan koota kalusteiksi. Pystytettynä palvelu vie tilaa noin 93 neliömetriä.

Taustalla on järjestön perustajan ja puheenjohtajan, ranskalaisen historioitsijan Philip Weilin henkilökohtaiset kokemukset. Siirtolaisuuden tutkijana Weil on tutustunut ihmisten elämään pakolaisleireillä.

Weilin johdolla Kirjastot ilman rajoja toi vuonna 2014 yhteen ranskalaisen suunnittelija Philippe Starckin ja YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n. Yhdessä he kehittivät Ideas Boxin. Kantava ajatus on, että kirjat, kulttuuri laajemmin ja yhteydet muuhun maailmaan auttavat käsittelemään sodan traumoja ja vievät elämää eteenpäin.

Ideas Boxia kokeiltiin ensi kertaa Burundin alueella Itä-Afrikassa. Viimeisen kahden vuoden aikana laatikoiden määrä maailmalla on kasvanut kymmeniin ja niitä on otettu käyttöön 12 maassa.

Kriisialueiden lisäksi Ideas Box toimii syrjäseuduilla. Australiassa laatikko palvelee Queenslandin kirjaston soveltamana Mapoonin aboriginaaliyhteisöä, joka elää kaukana pysyvän kirjastoverkon palveluista.

Laatikon sisältöjä käytetään tilanteen mukaan opiskelussa, viihteenä tai luovassa työssä, kuten kirjoituspajoissa. Kenttätutkimusten mukaan merkityksellisiä ovat paitsi sisällöt myös tila ja tunnelma. Jättimäisillä pakolaisleireillä Ideas Boxin ympärille rakentuu turvallinen paikka, jossa asukkaat voivat opiskella ja halutessaan ilmaista itseään eri tavoin.

Ideas Boxin sisällöt suunnitellaan sijoituspaikan mukaan yhteistyössä kyseisen kieli- ja kulttuurialueen ihmisten kanssa. Koko paketin energiankulutus on pieni ja kokonaisuus on helppo kuljettaa ja pystyttää. ”Ideas Box rahoitetaan julkisen ja yksityisen rahan yhdistelmällä. Mukana on säätiöitä, yrityksiä, ministeriöitä ja kuntia. Saamme varoja myös yksityisiltä lahjoittajilta” kertoo sähköpostitse Cécile Génot, Kirjastot ilman rajoja -järjestön tiedottaja.

Yhtenä tavoitteena on tukea kirjastoja kehittyvissä maissa. Jos paikallinen kirjasto löytyy, se kytketään mukaan toimintaan. Génot kertoo myös, että Ideas Boxin käyttöönoton yhteydessä järjestö tarjoaa paikallisille yhteyshenkilöille peruskoulutuksen tablettien, tietokoneiden ja internetin käyttöön. Sisältöjä voi soveltaa myös yleisöille, jotka eivät ole tottuneet käyttämään tietokoneita. Paikallisesti palvelun toteuttamisessa on mukana vapaaehtoisia ympäri maailman.

Korjaus 28.12. kello 15.20. Liikuteltavan konttikirjaston koko on pystytettynä 93 neliömetriä.