Etusivu> Kirjastolehti > ”Ei riitä, että aineistot ovat netissä”

”Ei riitä, että aineistot ovat netissä”

Lukudiplomin voi suorittaa nyt myös venäjäksi. Muidenkin kieliversioiden perään kysellään.

Venäjänkieliset lukudiplomit herättivät viime kesänä kiinnostusta Etelä-Afrikassa asti. Valtava salillinen kirjastoammattilaisia eri puolilta maailmaa kuunteli korvat höröllään, kun Katia Shklyar, 33, (Sellon kirjasto, Espoo) kertoi kirjastoalan konferenssissa, kuinka Suomessa kannustetaan lapsia lukuharrastuksen pariin lukudiplomeilla. Lukudiplomit ehkä moni jo tunsikin, mutta uutta asiassa oli, että venäjänkielinen lukudiplomi on nyt lähes saman laajuinen kuin suomenkielinen. Lukulistat ovat kaikkien käytössä ja aineistot postitetaan maksutta minne vain Suomessa.

”Ihmisiä kiinnosti erityisesti palvelun rahoitus”, Katia Shklyar muistelee nyt.

Katia on yksi venäjänkielisen lukudiplomin pyörittäjistä. Hän ja muu tiimi* ahkeroivat koko viime kesän hankkeen parissa ja veivät kirjalistat kuvailuineen verkkoon.

VAATII AKTIIVISIA AIKUISIA

Urakka oli iso. ”Materiaalipakettien koostamisessa oli haasteellista ikäryhmien epätasaisuus. Jotkut osaavat erinomaista venäjää, toiset eivät lainkaan. Jotkut eivät puhu lapsilleen venäjää, koska eivät halua leimautua.”

”Lisäksi tässä vaaditaan suurta aktiivisuutta opettajilta ja vanhemmilta. Ei riitä, että aineistot ovat netissä. Tarvitaan henkilökohtaista kohtaamista”, Katia jatkaa.

Sana maahanmuuttajien lukudiplomeista on nyt levinnyt opettajien piireissä ja kirjastoon on tullut yhteydenottoja muun muassa albanian ja kurdinkielen opettajilta. Toistaiseksi lukudiplomeja on vain suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja venäjäksi.
”Periaatteessa opettajat ja vanhemmat voivat meidän tekemällä pohjalla rakentaa ne lukulistat millä kielellä vain. Eri asia on se, että onko kirjastoissa saatavilla riittävästi aineistoa näillä kielillä”, Katia pohtii.

No mitä Katia vastasi kysyjille rahoituksesta?

”Opetus ja kulttuuriministeriö rahoittaa Venäjänkielistä kirjastoa, joka sijaitsee Sellossa. Itse lukudiplomitoiminta on tehty ilman erikoista rahoitusta, osana kirjastotyötä.”

www.lukudiplomi.net

• Lukudiplomityöryhmä: Natalia Essina (Helsingin kaupunginkirjasto), Svetlana Mukkulainen (Vantaan kaupunginkirjasto) ja Olga Bykova (Espoon kaupunginkirjasto).
  • Lukudiplomin ajatus on yksinkertainen: koululainen valitsee lukudiplomi.net-sivuston kirjalistoilta tietyn määrän teoksia luettavaksi tai kuunneltavaksi lukuvuoden aikana. Lukuvuoden päätteeksi suorittajat saavat tekemästään työstä juhlavan kunniakirjan, Diplomin.