Etusivu> Kirjastolehti > Kirjasto tekee sen laajemmin

Kirjasto tekee sen laajemmin

E-kirjoja voi lukea veloituksetta monissa palveluissa. Niistä harva tarjoaa kirjojen lisäksi muuta. Yleisten kirjastojen eKirjasto kutsuu tutustumaan videoihin ja vaikkapa oman kunnan historiaan.

E-kirjoja voi lukea veloituksetta monissa palveluissa. Niistä harva tarjoaa kirjojen lisäksi muuta. Yleisten kirjastojen eKirjasto kutsuu tutustumaan videoihin ja vaikkapa oman kunnan historiaan.

E-kirjoja tuodaan kustantajien ja verkkopalvelujen kautta paitsi maksullisina, myös maksuttomina suomalaisten käyttöön. Eniten mainostavat palvelut vaativat kuitenkin kirjautumista käyttäjäksi silloinkin, kun tarjolla on ilmaista aineistoa. Yleisten kirjastojen eKirjasto on toisenlainen. Se tarjoaa mahdollisuuden kokeilla e-kirjan lukemista kirjautumatta edes kirjastokortin numerolla.

eKirjastoon on koottu kaikkien Suomen yleisten kirjastojen tarjoamat e-kirjat ja lisäksi myös vapaasti käytettäviä klassikoita, jotka on muokattu e-kirjoiksi varta vasten tähän palveluun. Kirjojen lisäksi sieltä haettavissa on myös videoita ja koko ajan kasvava kokoelma kirjastojen digitoimia paikallisia asiakirjoja ja kuvia.

Kaikkien käytössä

Kirjastojen verkkoaineistojen kokoaminen yhteen osoitteeseen helpottaa esimerkiksi kouluyhteistyötä. Kun uudet opetussuunnitelmat astuvat voimaan, edellytetään opetuksessa digivälineiden käyttöä. Nyt myös sellaisissa kunnissa, joissa ei ole e-aineistoja lisensioitu, on mahdollista tarjota oppilaille e-kirjoja.

Kaarinan kunta päätti hankkia tablettilaitteet kaikille peruskoulua käyville. Ensimmäisessä hankinta-aallossa omansa sai 14-vuotias Maisa Meritähti. Koulutehtävien lisäksi tabletti on käytössä myös vapaa-ajalla.

”Luin viime keväänä äidinkielessä ensimmäisen e-kirjan. Se oli dekkari ja houkutteli tutustumaan oman Vaski-kirjaston e-kirjavalikoimaan. Nyt luen koulun tabletilla enimmäkseen nuorten kirjoja”, kertoo Maisa.

Maisa ei tuntenut eKirjastoa entuudestaan, kun pyysimme häntä testaamaan sitä. ”Siitä ei ole kerrottu koulussa. Kun nyt kokeilin, sivusto vaikutti hyvin selkeältä ja sieltä on helppo lainata kirjoja,” Maisa arvioi.

Kysy eKirjastosta

Jos asiakkaalla tai henkilökunnalla on kysyttävää e-aineistoista, kannattaa käyttää eKirjaston sivulta löytyvää Kysy-painiketta. Sen takaa aukeaa lomake, jolle kirjoitettuihin kysymyksiin vastataan valtakunnallisen vastaajaringin asiantuntemuksella.

Digi-kirjaston ja eKirjaston teknisestä ylläpidosta vastaa Kirjastot.fi ja palvelut on toteutettu opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella.

ekirjasto.kirjastot.fi

(kuvatesti ruskea kirjankansi)

Vapaasti käytettävän e-kirjan tunnistaa ruskeasta kannesta.