Etusivu> Kirjastolehti > Ville Ranta menee kirjastoon pakoon digitaalista hälyä

Ville Ranta menee kirjastoon pakoon digitaalista hälyä

Juttusarjassa Kirjastokaista tapaa tunnettuja suomalaisia. Sarjakuvataiteilija Ville Ranta ei pysty lukemaan sängyssä.

Onko sinulla kirjastokortti?
On tietysti. Minulla on ollut kirjastokortti niin kauan kuin muistan. Olen myös käyttänyt sitä koko ajan, eikä minulla ole ollut sellaisia elämänvaiheita, ettenkö olisi käynyt kirjastossa jatkuvasti.

Mikä on parasta kirjastossa?
Kirjat. Hiukan mielikuvitukseton vastaus ehkä, mutta tuo pitää paikkansa. Kirjaston tunnelma on myös todella tärkeä. Se houkuttelee lähtemään kirjastoon. Minusta on mukava kulkea kirjastossa ympäriinsä ja yrittää sattumalta löytää jokin kirja, jonka haluaisin ehkä lukea.

Missä luet mieluiten?

Nojatuolissa kotona niin kuin varmaan suuri osa ihmisistä. Luen myös joskus sängyssä, mutta se on huono paikka lukea, sillä nukahdan yleensä heti. Olisi mukava pysyä hereillä vähän kauemmin, mutta en ole koskaan pysynyt kirjan kanssa makuuasennossa hereillä kymmentä minuuttia kauempaa.

Onko sinulla joku kirjallisuuden hahmo, johon erityisesti samaistut?
Yksi lempiromaaneistani on 1700-luvun brittikirjailija Laurence Sternen Tristram Shandy. Siihen kertojaan samaistun. Hän on sekä tunteellinen että sentimentaalinen hahmo, mutta kuitenkin myös humoristinen ja satiirinen tyyppi.

Oletko piirtänyt koskaan kirjastoon liittyvää pilapiirrosta?
Olen piirtänyt niin paljon pilapiirroksia, että en uskalla heti vastata kyllä tai ei. Niitä voi olla, sillä teen pilapiirroksia sata vuodessa.

Mitä et voisi kuvitella tekeväsi kirjastossa?

En menisi kirjastoon pelaamaan tietokoneella tai selaamaan nettiä. Menen kirjastoon juuri sen takia, että siellä pääsee karkuun sellaista digitaalista hälyä.

Jos sinulla olisi ystävä, joka ei ole käynyt koskaan kirjastossa, niin mitä näyttäisit hänelle siellä ensimmäiseksi?
Sen, että joka puolella on hirvittävästi luettavaa. Olisi varmaan hauska selittää ihmiselle, joka ei ole koskaan ollut kirjastossa, että mikä tämän pointti on.

Mitä muuta Ville Ranta vastasi?

Katso video Kirjastokaistalta:

www.kirjastokaista.fi/10-kirjastosta-sarja