Etusivu> Kirjastolehti > Pääkirjoitus: Tavallinen kirjastotyö parantaa maailmaa

Pääkirjoitus: Tavallinen kirjastotyö parantaa maailmaa

Ville Vaarne

Tuoreessa Kirjastolehdessä esittelemme Helsingin Itäkeskuksessa työskentelevän kirjastoammattilaisen Liisa Uimosen, joka ryhtyi parantamaan maailmaa kirjastosta käsin.

Aluksi Uimonen ajatteli, että hänen pitää jättää maailmanparannus vapaa-ajalle, mutta sitten hän huomasi, että sitä voi tehdä myös kirjastossa työajalla. Nyt hänen ja kollegoiden kehittämästä kirjastojen aktivistidiplomista halutaan tietää lisää Tanskaa ja Yhdysvaltoja myöten.

Uimosen ja muiden aktivisteiksi ryhtyneiden kirjastoammattilaisten toimintaa on helppo ymmärtää. Elämme maailmassa, jossa yhä useampi kokee, että pelkkä arkinen velvollisuuksien hoitaminen ei enää riitä.

Viime syksynä E2 Tutkimuksen julkaisema selvitys kertoo, että lähes puolet suomalaisista kokee Suomen epäreiluna paikkana. Samainen raportti kertoo, että peräti viidesosa suomalaisista kokee henkilökohtaiset voimavaransa heikoiksi.

Kasvava eriarvoisuus, yhteiskunnan polarisoituminen, sosiaalitukien leikkaukset ja ilmastonmuutokseen liittyvät huolet ovat taustalla siinä, miksi suomalaiset voivat huonosti. Ja siksi moni ajattelee, että nyt on ryhdyttävä itse toimeen asioiden parantamiseksi.

Onko kaikkien kirjastoissa työskentelevien seurattava Liisa Uimosen jalanjäljissä ja ryhdyttävä parantamaan maailmaa kirjastosta käsin? Ei tietenkään. Tavallinen arkinen työ kirjastossa on jo itsessään teko, jolla parannetaan maailmaa.

Työ kirjastossa on arvovalinta. Se on valinta sivistyksen puolustamiseksi, kiertotalouden tukemiseksi ja kulttuurin tasa-arvoisuuden kehittämiseksi.

Kirjastoammattilaisten tyytyväisyys oman työnsä mielekkyyteen on huippuluokkaa. Suomen kirjastoseura tutki vuonna 2019 kirjastoammattilaisten viihtymistä työssään. Peräti 90 prosenttia kirjastoammattilaisista kertoi, että kokee tekevänsä tärkeää ja merkityksellistä työtä. Sama määrä ammattilaisia kertoi myös tuntevansa usein innostusta työssään.

Pandemian ja yhteiskunnan muutosten jälkeen on aika selvittää, mikä tilanne on nyt. Vieläkö kirjastoammattilaisten motivaatio on kohdallaan? Sitä ja muita työn muutoksia ryhdytään tänä tänä keväänä tutkimaan. Tulokset valmistuvat kesäkuun Kirjastopäiville Kuopioon.