Etusivu> Kirjastolehti > Verohallinnossa innostuttiin TikTokista

Verohallinnossa innostuttiin TikTokista

Verohallinnon someviestinnässä työskentelevä Riikka Kohtamäki antoi vinkkinsä somen tekemiseen.

Tiimin koko:

Enemmän kuin 5, mutta vähemmän kuin 10. Päätoimisesti 2. Tiimiin kuuluu myös 4 asiakaspalvelijaa.

Päivän aikana tyypillisesti kanavilla työskentelee 1 viestijä + 2 someasiakaspalvelijaa.

Mikä kanava kiinnostaa juuri nyt?

TikTok, jossa ovat tulevat veronmaksajat. He ovat iältään alle 25-vuotiaita. Paljon on alle parikymppisiä.

Miten tehdään hyvää TikTokia?

Pitää seurata virtaa ja osallistua kulloinkin trendaavaan ilmiöön omalla muokatulla sisällöllä. Käyttää sitä kuvaa tai ääntä, joka on pinnalla ja tehdä siitä oma versio. Algoritmi tykkää nostaa näitä.

Entä muut kanavat?

Facebook on keski-ikäisille. Twitter on meillä asiallisempi. LinkedIn:stä löytyvät ammattilaiset.

Muokkaamme kaikkea sisältöämme sen mukaan, mihin kanavaan kulloinkin tehdään.

Miten oppii ymmärtämään algoritmia?

Seuraamalla virtaa, mitä se nostaa. Meillä käytetään työaikaa ihan vain muun maailmanmenon ja somevirran seuraamiseen.

Kommenttien ja tykkäysten merkitys?

Tosi tärkeää. Keskustelemme aina kommenttikentässä ja vastaamme yleisön kysymyksiin. Tätä varten ovat someasiakaspalvelijat. Kommentit ovat lisäsisältöjä, jotka kiinnostavat monia ja auttavat myös algoritmin huomion saamisessa.

Mistä tietää, että on tullut ylilyönti?

Lähinnä niitä tulee silloin, jos huomataan, että jokin sisältö ei saa tykkäyksiä ja jakoja. Sitten ei enää tehdä sellaista.

Miten varmistetaan, ettei sisältö loukkaa ketään?

On tärkeää, että useammat silmät näkevät sisällön ennen kuin se julkaistaan.

Mikä merkitys on ajoituksella?

Se on erittäin tärkeää. Opimme, että ihmiset eivät ole kiinnostuneita Verohallinnon somesta heinäkuussa, joten aloimme jakaa loppukesän veromätkyjä koskevaa tietoa jo keväällä ja alkukesästä. Vuosikello auttaa paljon.

Salaisuus on vuosikello ja kulloinkin ajankohtainen somen ilmiö. Näitä yhdistelemällä pääsee pitkälle.

Miten rohkaisisit kirjastoja hassuttelemaan?

Kokeilemalla. Meillä oli tylsää, harmaata ja virallista sisältöä 5–6 vuotta sitten. Siitä olemme pikkuhiljaa kehittäneet työtämme.

Sisältöjen ei heti tarvitse olla pelkkää hulluttelua. Sisältö ei saa olla päälle liimattua. Kannattaa etsiä omaa äänensävyä, katsoa tuloksia ja tehdä toimivaksi havaittua enemmän.

Miten tuette ideointia?

Omasta henkilökohtaisesta somefiidistä kannattaa ottaa inspiraatiota. Meillä on myös viikoittainen sometiimin kokous, jossa ei ole mitään agendaa.

Epic Tax Guyn tausta?

Tarvittiin oma tausta giffeille ja meemikuville. Työntekijämme Osku lupautui tähän. Näillä giffeillä on nyt peräti 200 miljoonaa näyttökertaa.

On tärkeää, että joku antaa kasvot, kuten esimerkiksi Porisuhdeneuvoja. Ei saa kuitenkaan tehdä noloa tai gringeä, vaan sellaista, joka sopii sille viestijälle.

Fakta: Riikka Kohtamäki

  • Medianomi ja tradenomi.
  • Tuli asiakaspalvelun kautta Verohallinnon viestintään.
  • Meni mukaan tiimiin, joka perusti Verohallinnon Facebook-kanavan vuonna 2015.
  • Viestintää päätoimisesti vuodesta 2016.
  • Veroasioiden parissa työskentely oli iso plussa, kun aloitti viestinnässä.
  • Työskentelee Seinäjoella. Tiimiläiset ovat eri puolilla Suomea, mikä auttaa sisältöjen suunnittelussa.