Etusivu> Kirjastolehti > Tuija Vahtero, mikä on kirjastoautopalveluiden tulevaisuus?

Tuija Vahtero, mikä on kirjastoautopalveluiden tulevaisuus?

Kirjastolehden Kapula kiertoon -palstalla kirjastoammattilaiset vastaavat kysymyksiin ja panevat kapulan kiertoon. Viimeksi kysymyksiin vastasi Jenni Kyllönen-Peltoniemi (KL 4/13) ja hän heitti kolmen kysymyksen kapulan Tuija Vahterolle Hämeenlinnaan.

Tuija, mikä on mielestäsi kirjastoautopalveluiden vahvuus, heikkous tai haaste?

Kirjastoautot ovat tehokasta lähipalvelua parhaimmillaan. Kirjastoautopysäkki on usein ensimmäinen palvelu uudella asuinalueella ja haja-asutusalueen viimeinen. Asiakassuhteet ovat pitkäaikaisia ja palvelu henkilökohtaista, mikä myös auttaa rakentamaan kokoelmaa asiakaslähtöisesti. Erityisesti haja-asutusalueilla juttutuokio kirjastoauton kuljettajan kanssa saattaa olla päivän ainoa sosiaalinen kontakti. Kirjastoautot kasvattavat myös uusia kirjastonkäyttäjiä. Päiväkoti- ja koulupysäkeillä kirjasto tulee tutuksi niillekin lapsille, joita vanhemmat eivät vie kirjastoon.

Monessa kunnassa kirjastoautotoiminta on vaarassa, kun säästöjä etsitään. Rahoitusta uusien autojen hankintaan ei ole helppo saada. Ajankohtaisen ja monipuolisen kokoelman ylläpito niukoilla määrärahoilla vaatii tarkkuutta hankinnassa. Hämeenlinnan alueella ratkaisu voi olla kuntarajat ylittävä yhteistyö.

Onko kirjastoautossa tärkeämpää hyvä peruspalvelu vai innovatiivinen monipalvelu?

Asiakkaat arvostavat hyvää peruspalvelua. Toistaiseksi meiltä ei ole kyselty mitään muita palveluita. Vuonna 2012 hankittu Bella-kirjastoauto on kuitenkin suunniteltu niin, että mukaan saadaan erilaisia palveluita pienin järjestelyin ja muutoksin. Myös erilaiset kuljetustehtävät onnistuvat.

Kirjastoautossa työskentelevien tärkein ominaisuus on taito palvella erilaisia ja eri-ikäisiä asiakkaita positiivisella asenteella. Laaja kirjallisuuden tuntemus on eduksi. Hämeenlinnan kirjastoautonkuljettajat ajavat maaseutureitit yksinään ilman virkailijaa. Näillä reiteillä on pärjättävä monenlaisissa tilanteissa niin auton, kirjastojärjestelmän kuin asiakkaiden kanssa. Hatunnosto hienolle ammattikunnalle koko Suomessa!

Millaista tulevaisuutta ennustat kirjastoautolle?

Pyörille siirtyvistä palveluista puhutaan yhä useammassa yhteydessä. Vaikka monissa kunnissa kirjastoautotoiminta tuntuu olevan vaakalaudalla, uskon sen ketteryyteen palvelumuotona. Haja-asutusalueilla kirjastoautopalvelu saattaa muuttua osittain kirjaston kotipalvelun suuntaan. Silloin monipalveluautot toimittaisivat valmiiksi pakatut kirjastokassit asiakkaille. Taajamissa kirjastoautot toivottavasti paikkaavat harvenevaa kirjastoverkkoa.

Kapula kiertoon!

Heitän kapulan seuraavaksi Seinäjoen kaupunginkirjaston aikuistenosastolle, kirjastovirkailija Sirpa Pukkiselle. Toivon hänen kertovan kirjastonsa Kirjavinkkipiiristä.