Etusivu> Kirjastolehti > Toinen jalka Islannissa, toinen Suomessa

Toinen jalka Islannissa, toinen Suomessa

Kahden maan kodit, islantilaisten dekkarien kääntäminen, tuore romaani ja uusi ohjelmajohtajan työ Turun kirjamessuilla pitivät Vilja-Tuulia Huotarisen kiireisenä.

Kirjasto on aina ollut yksi tärkeimpiä tiloja kirjailija Vilja-Tuulia Huotarisen elämässä. Kun hän oli pieni, kirjastoauto kaarsi maatalon pihaan. Joitakin vuosia myöhemmin lukiolaisena hän harjoitteli monta kertaa viikossa soittamista Tampereella pääkirjasto Metson pianohuoneessa. Runoilijana ja kirjailijana hän on kiertänyt kymmenissä kirjastoissa esiintymässä. Uudelle paikkakunnalle tullessaan hän etsiytyy kirjastoon.

Huotarisen ja hänen islantilaisen puolisonsa ja kahden lapsensa toinen kotikaupunki on Helsingin ohella Reykjavik. Kaupungin kirjasto ja kulttuurikeskus on nimeltään Pohjolan talo. Se on poikkeuksellisen hieno kirjasto ja Huotariselle erityisen tärkeä. Siellä kirjastokorttikin on tehty puusta. Lastenosastolla kirjat on järjestetty pohjoismaisten kielten mukaan. Muumit ja Pepit ovat näkyvillä paikoilla, ja suomenkielisiä kirjoja on esillä heti kun astuu ovesta sisään.

Tärkeä puhelinsoitto

Tänä vuonna uusi sivutyö on tuonut perheen tiiviimmin Suomeen. Keväällä Huotarista pyydettiin Turun kirjamessujen ohjelmajohtajaksi, Jenni Haukion seuraajaksi. Pyyntö tuli hyvään kohtaan, sillä hän oli tehnyt yksinäistä kirjoitustyötä pitkään.

”Varsinkin korona-aikana tuli ajatus, että omilla käsillä voisi välillä olla jotain muutakin tekemistä kuin kirjoittamista. Taide on aina arvokasta ja tärkeää, mutta nyt tuli sellainen olo, että olisi eväitä ja voimia tehdä muutakin.”

Ohjelmajohtajan työhön kuuluu kolmipäiväisten kirjamessujen ohjelman suunnittelu ja rakentaminen sekä yhteydenpito eri toimijoihin. Syys-lokakuun vaihteessa järjestettävillä kirjamessuilla on tarjolla 600 esiintyjästä ja yli 300 ohjelmanumerosta koostuva ohjelmisto.

”Löysin itsestäni Excel-ihmisen, kun sain laskea eri ohjelmien minuuttiaikatauluja.”

Yhteys sisimpään

Turun kirjamessut ovat Suomen vanhimmat kirjamessut. Suuriin muutoksiin Huotarinen ei halunnut ruveta.

”Minulla ei ollut tarvetta muuttaa Turun kirjamessuja oman lukumakuni mukaiseksi.”

Tavoitteena oli luoda monipuolista sisältöä. Lisäksi oli tärkeää saada tietokirjallisuutta ja tiedettä mukaan kaunokirjallisuuden rinnalle.

Kokonaisuuteen mahtui myös Huotarisen oman kiinnostuksen mukaisia teemoja, kuten luontoon ja ympäristötietouteen liittyviä asioita. Myös tyttöyteen liittyvät teemat ja sukupuolentutkimus ovat esillä. Toisaalta esimerkiksi urheilusta ja sodasta on paljon ohjelmaa, kuten tuoreita teoksia ja kiinnostavia elämäkertoja.

”Niin monenlaisen kirjan kautta voi saada yhteyden omaan sisimpäänsä. Eri kirjat puhuttelevat eri ihmisiä.”

Hitautta, nopeutta

Kirjamessukiireiden keskellä Huotariselta ilmestyi tänä vuonna romaani Drive-in, joka kertoo Islantiin matkustavasta geologista Ellasta. Hänen elämänsä muuttuu, kun siskontytär Vala saapuu lapsineen Islantiin aikeinaan rakentaa saarelle drive-in elokuvateatteri.

Vaikka kirja sijoittuu Islantiin, se ei ole Islanti-kirja. Huotarinen käytti vain hänelle tuttua paikkaa, Islantia, jossa on tarinaan sopivia maanjäristyksiä. Kirjassa käsitellään sitä, miten hitaasti asiat voivat kehittyä, ja kun ne ovat valmiina meissä, muutos tapahtuu nopeasti.

Kallioperältään Islanti on nuori maa Suomeen verrattuna.

”Suomessahan on maailman vanhinta kiveä. Näin vanhaa kiveä on vain noin viidessä paikassa maailmassa”, hän kertoo.

”Melkein minkä kiven tahansa otat käteen, se on 1,5 – 2 miljardia vuotta vanha.”

Ensi-ilta

Kirjamessujen ja tuoreen romaanin lisäksi vuoteen mahtuu myös Huotarisen Valoa valoa valoa -romaaniin perustuvan elokuvaensi-ilta myöhemmin talvella.

Kirja ilmestyi vuonna 2011 ja se palkittiin Finlandia Junior-palkinnolla. Elokuvan ohjauksesta ja käsikirjoituksesta vastaavat sisarukset Inari ja Juuli Niemi.

Kirja kertoo kahdesta 14-vuotiaasta tytöstä, rakkaudesta ja menettämisestä.

”Olin halunnut kirjoittaa T~sernobylin ydinvoimalan räjähdyksestä, sillä se oli niin merkittävä asia omassa lapsuudessani.”

Lisäksi kirja kertoo selviytymisestä. ”Kirja lähti vahvasta muistosta siitä, miten nuorena on yksin joidenkin vaikeiden tilanteiden edessä.”

Valoa valoa valoa -romaanin kirjoittaminen kymmenen vuotta sitten oli ainutlaatuista aikaa. ”Se oli niin voimakas kokemus, että se poikkesi kaikista muista kirjoittamisista. Ensimmäisen version kirjasta kirjoitin kolmessa viikossa.”

Kirjoittaminen jatkuu

Huotarinen on suomentanut kaksi islantilaisen Ragnar Jónassonin dekkaria islannista suomeksi. Toinen suomennoksista ilmestyy loppuvuodesta. Tätä suomennosta hän teki viime vuoden kesällä ja syksyllä yhtä aikaa Drive-in -romaanin kirjoittamisen kanssa.

Kahden näin erilaisen kirjallisen työn tekeminen ja aikataulujen sovitteleminen oli välillä raskasta. Kirjamessujen ohjelmajohtajuuden myötä kääntämistyö saa toistaiseksi jäädä. Kirjoittaminen kuitenkin jatkuu, se on selvää.

”Olen edelleen päätoiminen kirjailija. Kirjamessut yhdistettynä kirjoittamiseen toimii hyvin.”

Vilja-Tuulia Huotarinen

• Kirjoittanut muun muassa viisi runokokoelmaa ja kahdeksan romaania.
  • Lukufiilis-lehden päätoimittaja 2009-2013.
  • Jano-runousverkkolehden perustaja ja toinen päätoimittaja.
  • Palkittu muun muassa Finlandia Juniorilla, Kalevi Jäntin pal