Etusivu> Kirjastolehti > Nurmes on maailman paras kirjastokunta

Nurmes on maailman paras kirjastokunta

Pohjois-Karjalan Nurmeksessa kirjastoa käytetään ahkerimmin koko Suomessa – ja sitä kautta koko maailmassa.

Riittävät panostukset henkilöstöön, kokoelmaan ja palvelujen saatavuuteen. Siinä on kirjaston menestystekijät kirjastotoimenjohtaja Timo Kovasen mukaan.

Pääkirjasto palvelee kuutena päivänä viikossa Nurmes-talossa, jossa on myös esimerkiksi kansalais- ja musiikkiopistot sekä elokuva- ja tapahtumatoimintaa. Olennaisessa roolissa on myös kirjastoauto, joka kiitää kahdessa vuorossa palvellen aamuisin päiväkoteja ja kouluja sekä iltaisin haja-asutusalueita.

”Lähes 30 prosenttia lainoistamme tulee kirjastoautosta ja määrä on kasvussa”, Kovanen kertoo.

Kunnan 8000 asukasta palvelee kahdeksan vakituista kirjastoammattilaista. Aineistomäärärahat ovat riittävät ja kokoelmien yhteiskäytön mahdollistaa seutuyhteistyö.

”Käytännössä uusiakaan kirjoja ei tarvitse jonottaa kuukausia, sillä jono ei pääse venymään pariakymmentä asiakasta pidemmäksi.”

Uusi auto tarvitaan – mutta tuleeko sitä?

Kärkipaikastaan ylpeä kunta haluaa pitää huolta kirjastopalveluidensa tasosta myös tulevaisuudessa.

Pääkirjastoon toivottu tilaremontti toteutuu lähivuosina, kun vuonna 1991 rakennettu Nurmes-talo peruskorjataan ja kirjaston tiloja modernisoidaan.

Kirjastoautopalvelut puolestaan ovat todellisen haasteen edessä: nykyinen auto on otettu käyttöön 1999 ja tilanne uuden saamiseksi on tätä kirjoittaessa auki. Sivistysjohtaja Petri Moilasen mukaan päätös hankinnasta on tehty. Päättäjien linjaus on kuitenkin se, että olennaista on valtion tuki.

Sitä ei lakimuutoksen jälkeen kirjastoautohankintoihin enää myönnetä.

”Parhaani teen, että uusi auto saataisiin. Jos tukea valtiolta ei saada, edessä on kuntapäättäjien todellinen arvovalinta. Kirjastoauton rooli tulee nähdä osana kestävää kehitystä, joka pitkällä aikavälillä tuo ihmisille hyvinvointia.”