Etusivu> Kirjastolehti > Miksi Parnassoa ei enää tehdä ääniversiona?

Miksi Parnassoa ei enää tehdä ääniversiona?

Kysyimme Celia-kirjaston kokoelmapäällikkö Eeva Paunoselta.

Lukija kirjoitti Facebook-sivuillemme: Viime viikko oli surun viikko: näkövammaisten ulottuvilta ainoan kirjallisuuslehden lakkauttaminen ilmoitettiin Celiasta. Parnassoa ei tehdä enää 2014 ääniversioksi. Yli kolmekymmentävuotinen perinne katkesi; muistaakseni ensimmäiset Parnasson ääniversiot ilmestyivät 1980-luvun alussa. Yhden kirjallisuuslehden ääniversion olisimme ansainneet?

Miksi Parnassoa ei enää tehdä ääniversiona, Celia-kirjaston kokoelmapäällikkö Eeva Paunonen ?

Lopetimme kolmen äänilehden tuottamisen vuodenvaihteessa: Parnasson, Ruumiin kulttuurin ja Valittujen Palojen. Ensinnäkin siitä syystä, että Celian uudistetun kokoelmapolitiikan mukaisesti keskitymme kirjojen tarjoamiseen. Äänilehtiä tuotamme vain harvoissa poikkeustapauksissa, jos tarjolla ei ole riittävästi alan kirjallisuutta. Toinen syy on, että Parnasson vanhoja numeroita lainataan todella vähän. Tämä on siis myös voimavarakysymys.

Onko Parnasson lisäksi ollut muuta kirjallisuuslehteä ääniversiona ?

Parnasson lisäksi Celia teki ääniversioksi dekkari- ja jännityskirjallisuuteen keskittyvää Ruumiin Kulttuuria. Näkövammaisten Keskusliitto tuottaa äänilehtiä näkövammaisille käyttäjille, ja on mahdollista, että he ottavat sekä Parnasson että Ruumiin Kulttuurin valikoimiinsa.

Näkövammaisten keskusliitto ry :n palvelupäällikkö Iiro Nummela, alatteko tehdä Parnassoa äänitehtenä ?

Äänilehdestä en vielä osaa sanoa, mutta  siitä tehdään näkövammaisille sähköinen julkaisu kuluvan kevään aikana.