Etusivu> Kirjastolehti > Kuusamon kirjastossa tehtiin yhdessä ryijyjä

Kuusamon kirjastossa tehtiin yhdessä ryijyjä

Ryijytalkoisiin osallistui yli 160 henkeä.

Helmikuun alussa Kuusamon kirjasto kutsui paikkakuntalaisia jättämään kädenjälkensä jälkipolville kirjastossa osallistumalla ryijytalkoisiin. Ideana oli tehdä yhdessä tekstiilityö kirjaston aulan tyhjälle seinälle ilahduttamaan kävijöitä.

Viiden erikokoisen ryijyn kokonaisuus ideoitiin Taitokeskuksen kanssa ja ne kuvaavat poron korvamerkkejä. Poroelinkeino liittyy olennaisesti Kuusamoon; myös kaupungin vaakunassa on poro ja kirjastoauton kyljessä vilistää pororaito. Paliskuntain yhdistyksestä tarkistettiin, ettei suunniteltuja poromerkkejä ollut kenelläkään käytössä, joten kirjastolle saatiin ikiomat poromerkit. Ryijy puolestaan on talkookäsityönä kiitollinen, kun siinä käsialaerot eivät juuri haittaa.

Myös miehiä kutomassa

Taitokeskus hoiti käytännön suunnittelun, laittoi kirjaston aulaan kangaspuut ja opasti kutojia tarvittaessa. Ryijyjen kutomisen aloittivat 4.2. valtuustoryhmien edustajat. Talkoita vauhditettiin arpajaisilla ja haastekampanjalla. Paikallislehti julkaisi haasteita sekä teki juttusarjan kutojista. Kaikkiaan kudontaan osallistui yli 160 henkeä ja kymmenkunta yhteisöä. Kutojia oli eri ikäluokista ja ammateista, myös miehiä. Innokkaimmat kävivät kutomassa useana päivänä ja opastivat muita kutomisessa. Loppua kohden innostus ja vauhti vain lisääntyivät ja viisi ryijyä valmistui vajaassa kuudessa viikossa. Hitaammat eivät ehtineet mukaankaan.

Talkoiden päätteeksi ryijyt paljastettiin juhlallisessa seremoniassa fanfaarien säestyksellä. Ryijyt ja koko talkoot saivat paljon kiitosta ja ideaa kehuttiin. Nyt ryijyille etsitään nimeä yleisökilpailulla ja kirjaston poromerkeistä tehdään vielä kirjanmerkit.