Etusivu> Kirjastolehti > Kollegat Euroopassa: Mitä kuuluu Skotlantiin?

Kollegat Euroopassa: Mitä kuuluu Skotlantiin?

Kirjastotyön arvostus on noussut koulutustason nousun myötä, kertoo kirjastonhoitaja Josephine Aitken.

Kuka olet ja mitä teet?
Olen Josephine Aitken, Mitchellin kirjaston kirjastonhoitaja. Kirjastossa on kaksi johtavaa kirjastonhoitajaa. Toinen vastaa erikoiskokoelmista, minä yleisestä. Järjestämme myös paljon erilaisia tapahtumia ja koulutuksia, joiden suunnitteluun ja toteutukseen osallistuu koko henkilökunta.

Miten kuvailisit Mitchellin kirjastoa?

Se on Glasgown pääkirjasto, Skotlannin isoin ja myös yksi Euroopan isoimmista yleisistä kirjastoista. Meillä on yli miljoona teosta kokoelmissamme ja kirjastomme on osa kaupungin tietopalveluliittymää.

Kuinka paljon saat palkkaa?

En halua kertoa sitä, mutta olen tyytyväinen palkkaani. Palkat ovat nousseet paljon 70-luvun tilanteesta ja tiedän, että ammattiliitto pitää sitä omana ansionaan. En usko, että liitolla on ollut paljonkaan asian kanssa tekemistä. Kirjastotyön arvostus on noussut alan koulutustason nousun myötä.

Mikä puhuttaa tällä hetkellä Skotlannin kirjastolaisia?

Sähköiset palvelut ja se, miten saadaan kirjastolaiset katsomaan ulospäin, maailmaan. Kirjastoissa on vielä liikaa sisäänpäin käpertymistä. Meillä on paraikaa suuri visiointityö meneillään. Olemme teettäneet markkinatutkimuksia, kuunnelleet yhteistyökumppaneita ja kyselleet asiakkailta ja ei-käyttäjiltä, millainen kirjaston tulisi olla tulevaisuudessa. Kirjaston on vastattava asiakkaiden tarpeisiin ja oltava samalla osa yhteisöä.