Etusivu> Kirjastolehti > Kirjastoautolla voi kuljettaa jopa potilaita

Kirjastoautolla voi kuljettaa jopa potilaita

Sallan kirjaston LukuWoortissa on mikroaaltouuni, jääkaappi, vuodepaikka, pöytä ja säilytystilaa, sillä se on rekisteröity retkeilyautoksi.

Sallan kirjastoauto LukuWoorti ei vie kylille pelkästään kirjoja, eikä sitä itse asiassa kutsutakaan kirjastoautoksi vaan monipalveluautoksi.

Kansalaisopiston kanssa tehtävässä yhteistyössä auton kyytiin on mennyt kansalaisopiston suunnittelijaopettaja Tarja Lilja, joka opasti kylätalolla käsitöiden tekoa samalla kun auto kuljettanut kirjastovirkailija Lila Mäkelä vinkkasi kirjoja.

Autolla on käyty hakemassa pajuja käsityönopettajalle ja kuljetettu tanssijoita esiintymään kylien asukkaille. Kirjasto liikkuu sinne, missä tapahtuu, kylämarkkinoille tai kansalaisopiston kursseille.

LukuWoortissa on viisi istumapaikkaa, joten sillä voi kuskata ihmisiä. Tarvittaessa auton sisustuksen saa riisuttua paljaaksi, jolloin voidaan kuljettaa vaikka potilasta paareilla.

”Tämä on hyvinvointia ikääntyvässä kunnassa”, kirjasto- ja kulttuuripalveluiden johtaja Tiina Kallio toteaa.

Palveluita sivukylille

Vanha kirjastoauto oli tullut tiensä päähän. Aluehallintoviraston rahoituksella selvitettiin, miten Sallan kunnassa pystytään turvaamaan kirjastopalveluiden saatavuus sivukylien asukkaille ilman isoa autoa.

Päätettiin hankkia uusi henkilöautotyyppinen auto. Perinteisestä isosta kirjastoautosta luovuttiin. Vanha Lukutokka-auto myytiin.

Myös opetus- ja kulttuuriministeriö halusi nähdä, miten pieni auto toimii, joten siellä nipistettiin isojen autojen rahoituksista siivu Sallaa varten. Uusi auto saatiin käyttöön heinäkuussa 2021 ja ristittiin LukuWoortiksi.

Monipalveluauto kuljettaa toki myös kirjoja. Asiakas voi lainata kirjat suoraan auton noin 100 kirjan kokoelmasta. Asiakas tai kirjastovirkailija voi varata kirjat etukäteen verkkokirjastosta. Lisäksi on mahdollista, että virkailija kokoaa kirjapaketin asiakkaan kirjamaun perusteella. Kaikissa tapauksissa kirjat saa kotiovelle asti.

Auton reitit

Autolla ei ole varsinaisia pysäkkejä. pysäkkien sijaan puhutaan reiteistä, joita on neljä ja joista jokaisella käydään kerran kuukaudessa.

Virkailija soittaa asiakkaalle etukäteen ennen kuin lähtee ajoon, jotta asiakas tietää odottaa kirjakassia. Pitkien etäisyyksien kunnassa ikääntyneet asiakkaat eivät ole välttämättä nähneet toista ihmistä pitkään aikaan, mutta virkailijalla on aina aikaa myös rupatella. Kirjasto on tärkeä sosiaalinen kontakti.

Asiakkaita on viitisenkymmentä, joista reilut kaksi kolmannesta on yli 70-vuotiaita. Asiakas saattaa olla myös lapsi, joka asuu niin kaukana, että ei pääse kirjastoon.

Auto käy myös koululla ja varhaiskasvatuksen yksiköissä. Lapsilaumat eivät mahdu auton sisälle, mutta virkailija työntää kirjakärryt autosta aulaan ja pystyttää hetkessä pop up -kirjaston.