Etusivu> Kirjastolehti > Kirjastolehti 1/13 på svenska

Kirjastolehti 1/13 på svenska

Poesi är inte bara för vuxna. I många bibliotek får bebisar njuta av ramsor, rytmer och rim tillsammans med föräldrarna.

Bebisar in i lyrikens värld

“Babypoesi gör att man kan starta den lässtimulerande verksamheten från noll” berättar avdelningschef Susanne Ahlroth och bibliotekarie Annika Sandelin-Lindberg som sedan 2007 har jobbat med barn under ett år. Richardsgatans biblioteks svenska babypoesigrupp för småttingar samlas varannan fredag på förmiddagen, de finska varannan torsdag. “Först sjunger vi en sång, där alla önskas välkomna och jag klingar i en klocka för var och en”. Sedan läser Annika och föräldrarna en dikt och drar samtidigt mjuka silkesdukar över bebisarna.

Babypoesistunden fortsätter i lungt tempo med både välbekanta fingerramsor och nyskrivna dikter som alla läses två gånger.  Det hela brukar ta lite över en timme: “Själva babypoesistunden tar bara en dryg halv timme, men sedan vill bebisarna ha mat och föräldrarna sitter gärna en stund kvar och umgås.”

Verser lockar till biblioteket

Richardsgatans bibliotek i Helsingfors var först ute med babypoesi på svenska. Annika Sandelin var själv med i den första gruppen med sin son Simon men har lett verksamheten sedan dess, medan Susanne Alroth har koordinerat, arrangerat och informerat.

Men varför ska man komma till biblioteket med sin bebis? Annika tycker att det viktigaste av allt är den intima kontakten som uppstår då man läser ramsor med sitt barn. “Hemma distraheras man lätt av allt annat som man borde få gjort.” Bebisarna njuter tydligt av rytm och rörelse och visar det med hela kroppen. Hon noterar även att “höra verser är bra för språkutvecklingen”.

Intresset för babypoesin har blivit allt större och alla ryms inte med i grupperna. “Det har till och med hänt att barn blivit anmälda innan de ens fötts!” Idag ordnas babypoesi också i andra bibliotek i huvudstadsregionen, i Esbo, Sibbo och Kyrkslätt.

Bibliotekets utbud överraskar

Många av småbarnsföräldarna har inte besökt biblioteket på länge.  Enligt Susanne fortsätter flera av familjerna att vara flitiga biblioteksbesökare efter babypoesin. “Den sista babypoesigången brukar vi bjuda på en kopp kaffe, bokprata om småbarnsböcker och tala om varför det är så viktigt att läsa för barnen. Ibland gör vi också vandringar i biblioteket, så föräldrarna får se mera än sagorummet.”

Från babypoesi till rimjam

Eftersom babypoesi är riktad till de allra minsta som ännu hålls i famnen, har man börjat ordna rimlekar för barn upp till 3 år. Verksamheten kallas för Rimjam.

En som säkert fortsätter med rim och ramsor på biblioteket är sju månader gamla Inkeri som enligt mamman har njutit enormt av rimmen och verslekarna: ”Vi har fått inspiration att fortsätta leka hemma. Det har också varit uppiggande för mamma: det är roligt att träffa andra babyer och mammor och naturligtvis att med professionell hjälp komma in i barnlyrikens värld. Jag hoppas att Inkeri, som i höst fyller ett år och alltmer kommer underfund med språkets hemligheter, får fortsätta med de här äventyren!”