Etusivu> Kirjastolehti > Kirjastolehden tietokirjavinkit: Tekoälyä ja Beatlesia

Kirjastolehden tietokirjavinkit: Tekoälyä ja Beatlesia

Kellareista parrasvaloihin

Brian Epstein: Kellarin täydeltä Beatlesia. Managerin tarina. Aviador 2023. 160 s.

Beatlesin manageri ehti kirjoittaa elämäkertansa jo vuonna 1964 kuin aavistaen poismenonsa kolme vuotta myöhemmin.  Brian Epstein kertoo Beatlesin komeettamaisen nousun maailman suosituimmaksi yhtyeeksi, pohtii suosion syitä, kuvaa yhtyeen jäseniä, ja avaa myös suosion varjopuolia. Ja istuttaa tämän kaiken tuon ajan nuorisokulttuuriin.

Beatles nousi tähtikartalle yhdessä yössä melkein sananmukaisesti. Esimerkiksi kun yhtye saapui Ranskaan, kukaan ei tuntenut heitä eikä kaikkia lippuja saatu myydyksi, mutta kolmen viikon kuluttua heitä ympäröivät hurraavat väkijoukot.

Vaikka ennennäkemättömän valtavat ihmismassat piirittivät yhtyettä, mellakoita, ilkivaltaa tai muita tuhotöitä ei tapahtunut. Beatles oli universaali ja kaikkia yhdistävä ilmiö, jota diggasivat niin lapset ja vanhukset kuin köyhät ja kuninkaallisetkin.

Beatles oli aito, orgaaninen kokonaisuus, jossa Johnin, Paulin, Georgen ja Ringon kemiat kohtasivat täydellisesti. Epstein koki heidät enemmän ystävikseen kuin myyntiartikkeliksi.

Kirjasta löytyy myös viitteitä kulissien takaisista negatiivisista asioista. Kaikki faneista toimittajiin, tiskijukkiin ja bisnesmiehiin halusivat puristaa hyödyn irti yhtyeestä. Muusikoita jahdattiin ja tuijotettiin kuin sirkuseläimiä. Nimikirjoituksia  saatettiin vaatia uhkailemalla.

Rikkaassa kirjassa on myös pieni puute. Beatlesien vastakohtaa ja kilpakumppania Rolling Stonesia ei edes mainita, vaikka yhtye oli jo vuonna 1963 niittänyt suosiota Beatlesin heitä varten säveltämällä kappaleella I Wanna Be Your Man.

Tekoäly on vain tukiäly

Aleksi Kallio ja Jukka Kolari: Tekoäly 1 2 3 – matkaopas tulevaisuuteen. Docendo 2023. 160 s.

Tekoäly on sananmukaisesti jo kaikkialla taidetta ja muita luovia aloja myöten. Tämän kirjankin esipuhe on tekoälyn kirjoittama – eikä sitä huomaisi, jos ei ennalta tietäisi.

Kirjassa esitellään kaikki tekoälyn muodot ja myös vaarat kansantajuisella kielellä. Vaaroja ovat esimerkiksi se, että tekoäly vie ihmisiltä työt ja etenkin se, että tekoäly tai sitä hallitseva eliitti kaappaa myös yhteiskunnallisen vallan itselleen.

Huojentava on tieto, että tekoäly toimii vain suljetussa ympäristössä , kun kaikki on valmista ja ennustettavaa. Yllätyksiä tarjoavassa avoimessa ympäristössä luovuus, tulkinta ja ymmärtäminen pysyvät ihmisen käsissä. Tekoäly on ihmiselle kuitenkin vain apuäly.