Etusivu> Kirjastolehti > Kirjastolehden tietokirjasuositukset: Uuno ja Mato

Kirjastolehden tietokirjasuositukset: Uuno ja Mato

Uunoa tehtiin liukuhihnalla

Tuomas Marjamäki: Uuno on numero yksi. Turhapuron koko tarina 1971-2021. Docendo 2021.

Tiesitkö, että humoristisen elokuvasarjan pääarkkitehdit, Spede Pasanen ja ohjaaja Ere Kokkonen riitelivät jatkuvasti verisesti koko kymmeniä vuosia kestäneen yhteistyön. Entä tiesitkö, että Uunoksi kaavailtiin näyttelijä Viktor Klimenkoa. Tiesitkö, että vasemmistolaisista teatteripiireistä napattu Vesa-Matti Loiri halusi jättää koko Uuno-elokuvien tekemisen jo ensimmäisen elokuvan jälkeen, mutta verottajan vuoksi oli pakko jatkaa. Tai että eräskin kohtaus piti ottaa uusiksi 28 kertaa, koska näyttelijät purskahtivat jatkuvasti nauruun.

Nämä ja paljon muuta tietoa löytyy vannoutuneen Uuno-fanin kirjasta. Keskeiset hahmot, Uunon vaimoa näyttelevästä Marjatta Raidasta Uunoa vihaavaa appiukkoa vuorineuvos Tuurea näyttelevään Tapio Hämäläiseen esitellään tarkoin. Lisäksi kartoilla havainnollistetut kuvauspaikat tulevat lukijalle tutuiksi.

Elokuvat järjestelmällisesti teilanneet kriitikot pääsevät kirjassa myös esiin. Kokkonen ja Loiri myöntävät, että Uunoja tehtiin liukuhihnatöinä pelkän taloudellisen voiton vuoksi.

Kirjassa olisi voinut verrata Uunoa 50-luvun kansansuosikkiin, Pekka Puupäähän. Uuno ei ollut lajissaan ensimmäinen. Kriitikot teilasivat myös sarjatyönä tehdyt Puupää-elokuvat samanlaisin perustein. Puupäätä osataan jo arvostaa, ja tämä kirja on merkki siitä, että kohta Uunokin hyväksytään kabinetteihin.

Madosta on moneksi

Vesa Kontiainen, Kjell Starck, Mato Valtonen: Hullunrohkea monitoimielämä. Docendo 2021.

Mato Valtonen on arkkiesimerkki siitä, että yksi ihminen voi tehdä mitä erilaisimpia asioita ja vieläpä onnistua siinä erinomaisen hyvin. Valtonen aloitti musiikilla olemalla mukana huumoria ainutlaatuisella tavalla harjoittaneessa Sleepy Sleeperissä, ja sitten yhtä hullussa Leningrad Cowboysissa, joka tunnetaan Helsingin tuomiokirkon yhteiskonsertistaan Puna-armeijan kuoron kanssa vuonna 1993.

Jo koulun penkillä Madolla oli omat metodit. Matematiikan tunnilla hän tiesi tuloksen, mutta ei sitä, miten se lasketaan. Mato kulki omia, toimivia reittejään laskutoimituksissakin.

Suurimman osan kirjasta vie 1970-luvulla perustetun Sleepy Sleepersin absurdin ja usein fyysisestikin vaarallisen toiminnan esittely elävin ja uskomattomin esimerkein. Yhtye uskalsi jopa pilailla tuon ajan tabun, Urho Kekkosen, kustannuksella. Levy Takaisin Karjalaan haluttiin kieltää Suomi-Neuvostoliitto-Seuran toimesta. Edes rock ei ollut pyhää. Yhtye väänsi Pelle Miljoonan hitin Tahdon rakastella sinua muotoon Tahdon räkäistä sinua. Poliisi oli vakituinen vieras niin keikoilla kuin keikkamatkoillakin.

Monitoimimies pyrki 1980-luvulla – kaikkien ihmetykseksi – myös eduskuntaan sitoutumattoma SMP:n jäsenenä. Rajuna porvarina ja kovana kommunistina itseään markkinoinut Valtonen pääsi, mutta ei mennyt Arkadianmäelle. Mato ja tötteröpäät esiintyivät myös Aki Kaurismäen elokuvissa, ja Mato oli vuonna 1994 pääroolissa elokuvassa Pidä huivista kiinni, Tatjana.