Etusivu> Kirjastolehti > Kirjastokeittiö innostaa nuoria – ”Monesti levottomuus hellittää, kun käsillä on konkreettista tekemistä”

Vauvanruoan lämmitys, etätyöpäivän kahvit tai nuudeleiden valmistus ovat osa keittiöiden toimintaa.

Kirjastokeittiöistä on tullut osa isojen kirjastojen arkea. Selvitimme kolmesta keittiöstä, mitä niissä voi tehdä.

Jäätelökone Lippulaivassa

Äiti lämmittää vauvanruokaa mikrossa, päiväkotiryhmä syö eväsleipiään. Eläkeläisherra laittaa kahvinkeittimen porisemaan lehtien lukemisen lomassa. Espoolainen Lippulaivan kirjasto palvelee asiakkaiden tarpeita hyvin varustetulla keittiöllä. Kyseessä on avoin tila, jota kaikki saavat käyttää omatoimisesti kuin mitä tahansa kirjaston palvelua.

Keittiö oli eräs asiakkaiden toiveista, kun Lippulaivan kirjasto avattiin maaliskuussa 2022. Lopputulos on maanläheinen. Kirkkaan vihreät kaapit ja Kierrätyskeskuksesta hankitut varusteet tuovat kotoisan olon.

Keittiössä on kolme uunia liesitasoineen. Lisäksi on jääkaappi-pakastin ja vesipiste. Kokkailuun on käytettävissä mikro, sähkövatkain, yleiskone, vohvelirauta ja jäätelökone.

”Keittiömme on avoimen käytön ja varustelutason ansiosta lähes uniikki kirjastopalvelu”, kirjastoneuvoja Saska Ruutiainen sanoo.

Arkisen käytön lisäksi kirjastokeittiössä on tapahtumia ja työpajoja. Koululaisille on ollut välipalakerho, nuorisolle smoothiepaja ja aikuisille risottokurssi. Ohjelmassa on ollut myös eri maiden ruokakulttuuria esitteleviä kokkaus- ja maisteluiltoja.

”Tavoitteena on yhdistää ruokatapahtumiin myös kirjallisuutta”, Ruutiainen kertoo.

Kirjastokeittiö on tuonut henkilökunnalle odotettua vähemmän huolta. Vaaratilanteita on pyritty ehkäisemään. Veitset ovat lukon takana ja induktioliedet edistävät paloturvallisuutta. Tarvittaessa henkilökunnan voi kutsua paikalle kutsutabletilla.

Joskus nuorisoryhmien meno voi yltyä villiksi, mutta tilanteista on selvitty keskustelulla.

”Kyse on asenteesta. Nykypäivänä koko maailma mahtuu kirjastoon.”

Nuorten keittiö

Leivontaa ja reseptien kokeilua. Nuudeleita ja kuppi teetä. Yhteistä kokkaamista ja yhdessä syömistä. Aallon kirjaston nuortentilan keittiö on sosiaalisen kanssakäymisen tila.

Kyseessä on vuonna 1965 valmistunut Alvar Aallon suunnittelema rakennus Seinäjoella. Vuonna 2015 pääkirjaston remontissa kirjasto yhdistyi uuteen Apilan kirjastoon. Entisestä Aallon kirjaston henkilökunnan taukotilasta tuli nuortentila Kuplan keittiö.

Ruoanlaiton ohessa nuorille tulevat tutuksi keittiötoimet, kuten laitteiden käyttö, jälkien siivoaminen ja jätteiden lajittelu. Henkilökunta on aina mukana nuorten kanssa Kuplan keittiössä. Keittiö on luonteva paikka saada nuoriin kontakti.

”Monesti nuorten levottomuus hellittää, kun käsillä on konkreettista tekemistä. Keittiössä puuhailun lomassa käydään usein ne parhaimmat keskustelut”, Seinäjoen pääkirjaston lasten ja nuorten palvelujen palvelupäällikkö Outi Kytöniemi kertoo.

Ruoka motivoi myös oppimista. 2.–3.-luokkalaisten kerhossa lukutaito harjaantuu reseptien parissa. Kuplan keittiössä on järjestetty myös jemeniläinen ilta, jota varten nuoret valmistivat leipää ja paputahnaa. Lämminhenkinen tilaisuus lisäsi tietoa jemeniläisestä kulttuurista.

”Aterian jakaminen yhdistää”, Kytöniemi sanoo.

Asiakkaiden omien eväiden syönti on sallittua kirjaston kaikilla osastoilla siihen osoitettujen pöytien äärellä.

”Kirjastoon tullaan usein viettämään pitkiäkin aikoja, joten eväiden syönti on ymmärrettävää.”

Yleensä asiakkaat siivoavat evästelyn jäljet, mutta joskus lattialla vilistää koululaisten karkkipapereita. Henkilökunta opastaa laittamaan roskat roskikseen. Vakavampaa sotkemista kirjastossa ei ole havaittu.

Muuntautuva keittiö

Helsingin Oodin toisen kerroksen kaupunkiverstaan päädystä löytyy tila, jonka mustat kaapit, laatikostot ja pöytäpinnat kätkevät sisäänsä hyvin varustetun keittiön. Keraaminen astiasto, kattilat, pannut ja muut keittiövälineet ovat valmiina käyttöön sekä yksityisiä että kaikille avoimia kokkailuja varten.

”Keittiö oli eräs asiakkaiden toiveista jo Oodin suunnitteluvaiheessa”, kertoo erikoiskirjastovirkailija Milli Mäntynen.

Oodin keittiötä voi kuka tahansa vuokrata omaan käyttöönsä. Siellä on kokattu sukujuhlia, syntymäpäiviä tai työhyvinvointiryhmiä varten. Rajoitteena on 10 henkilön mitoitus.

Avoimissa tapahtumissa keittiön lasiseinä voidaan avata, jolloin isompikin yleisö voi seurata kokkailuja katsomon omaisessa muodostelmassa. Suosittuja ovat olleet vaikkapa fermentointi-, piirakka- ja vegeruokapajat.

Oodin keittiö toimii myös yleishyödyllisten tahojen käyttöön. Helsingin kaupungin nuorisopalvelut järjestää nuorille ilmaista ruoanlaiton opetusta.

Vuokraavien asiakkaiden vastuulla on omien jälkien korjaaminen keittiössä, mutta varsinaisen siivouksen hoitavat siistijät. Kirjaston henkilökunta huolehtii keittiön varauksista ja tilan luovutuksesta asiakkaille.

”Toiveissa on kehittää tapahtumia, jotka yhdistävät ruokaa ja kirjallisuutta”, Mäntynen kertoo.

Omien eväiden nauttiminen on sallittua lähes kaikkialla Oodissa, paitsi laitteiden äärellä. Kirjastosta löytyy mikro lastenruokien lämmittämiseen sekä kaksi vesipistettä juomapullojen täyttämistä varten. Oodissa palvelee myös kahvila ja ravintola.