Etusivu> Kirjastolehti > Heittäytymistä ja rohkeita kokeiluja – “Me aiotaan tehdä myös muovituslive.”

Heittäytymistä ja rohkeita kokeiluja – “Me aiotaan tehdä myös muovituslive.”

Lohjalla kokeillaan uusia tapoja houkutella nuoret ja aikuiset kirjastoon. Kokeiluille raivataan tilaa, vaikka kaupungin talous on tiukoilla.

“Miten meidän mies spiidoissa on valmistautunut somekuvaukseen?”

Näin Lohjan kaupunginkirjaston työntekijät vitsailevat Aurlahden rannassa, jossa kirjastoauto on kierroksella.

Tarkoituksena on kuvata somemainos, jossa kirjaston asiakaspalveluvastaava Kimmo Seitz esittää rantaleijonaa. Leijona juoksee uikkareissa kirjastoautoon lainaamaan luettavaa.

“Meidän asiakaspalveluvastaavamme on kunnon heittäytyjä. Ei häntä tarvinnut tähän edes kosiskella”, lukukoordinaattori Minna Hakala kehuu.

Kaupunki juhlii

Mainoksella on tarkoitus hehkuttaa elokuussa järjestettävää Lohjan juhlaviikkoa, jossa kirjastoauto vierailee. Lohja viettää 700-vuotisjuhliaan. Vain viiden suomalaisen kunnan historia on yhtä pitkä.

Juhlavuoden aikana kirjasto on monessa mukana ja näkyvästi. Kirjastolle palkattiin Aluehallintoviraston hankerahalla lukukoordinaattori tukemaan aikuisten lukuharrastusta. Nettiin on tehty esimerkiksi videoita ja podcasteja, joilla tuetaan lukemista ja korostetaan paikallisidentiteettiä.

Kirjasto ja kaupunki julkaisivat myös oman sarjakuvamainosliitteen Aku Ankasta. Sen avulla kirjaston aineistoa ja Lohjaa tehdään tunnetuksi koko Suomelle.

Myös lohjalaiskirjailija Eeva Joenpellon kirjallisuuspalkinto on määrä aktivoida uudestaan kaupungin saaman perinnön turvin.

Talousongelmat painavat

Vaikka paljon tehdään, tuttu ongelma vaivaa myös Lohjaa. Resurssit ovat niukalla. Kirjastojen tulostavoitteita on jouduttu nostamaan. Aineistomäärärahoja ja henkilöstöä on vähennetty.

Peruspyöritykseen tarvitaan resursseja. Lohjan kirjastoverkkoon kuuluu pääkirjasto, seitsemän lähikirjastoa ja kaksi kirjastopistettä, joissa ei ole kirjaston henkilökuntaa. Tämän päälle palveluihin kuuluu myös kirjastoauto.

Niukoista resursseista huolimatta palvelupäällikkö Lari Murtorinteen mukaan kaikelle kokeilulle raivataan työaikaa siinä määrin kuin pakolliset työt sallivat.

Kirjastotoimenjohtaja ja kulttuuri- ja vapaa-aikajohtaja Merja Lonkainen myöntää, että paukkuja tarvittaisiin erityisesti kouluyhteistyöhön.

Toisaalta kunta on tullut vastaankin. Yksi tälle vuodelle kohdistettu työntekijän vähentyminen eläköitymisen myötä peruttiin, ja paikka saatiin täytettyä.

Lonkainen kertoo myös, että jo viime vuonna esitettiin toisen pedagogisen informaatikon tehtävän perustamista ja esitetään edelleen ensi vuoden talousarvioon.

Nuoria houkutellaan tiloihin

Kirjastossa uskotaan, että uusia asiakkaita tavoitetaan etsimällä heitä kirjaston seinien ulkopuolelta ja lisäämällä näkyvyyttä.

Yhteistyötä tehdään esimerkiksi nuorisopalveluiden kanssa sekä jalkautumalla eri järjestöihin ja kouluihin tiedustelemalla mitä palveluita he haluaisivat kirjastosta.

Nuorten houkuttelussa tärkeimpiä ovat keinot, joilla heidät saataisiin viettämään aikaa kirjastoissa. Pelkät kirjat eivät välttämättä houkuttele nuoria paikalle. Kirjastosta pitää saada nuorten näkökulmasta kiinnostava.

“Herätellä se ajatus, että kyseessä on ihan normaali paikka missä voi oleskella”, palvelupäällikkö Lari Murtorinne kertoo.

Nuorille on järjestetty tapahtumapäiviä, jolloin he pääsevät itse esiintymään. Kirjastoon ollaan pestaamassa nuori tekemään kesäksi someinfluensserin työtä.

Vapaat kädet

Lukukoordinaattori Minna Hakala kertoo, että myös aikuisia tavoittaa parhaiten tapaamalla heitä kirjaston seinien ulkopuolella.

Hänen tehtävänään on tukea aikuisten lukuharrastusta ja siihen hän on saanut melko vapaat kädet.

Erilaisia kokeiluja on riittänyt vuoden ajalta. Hän toivoo, että oivallukset jäävät vakituiseksi osaksi kirjastojen työkalupakkia.

Mitään yksittäistä keinoa hän ei nimeä, miten aikuiset saataisiin lukemaan enemmän tai saapumaan kirjastoon. Hänestä asiakkaiden kynnystä madalletaan ennen kaikkea olemalla lähestyttävä ja kohtaamalla asiakkaita.

Hakala kertoo huomanneensa, että kirjastolainen voi sokeutua sille tosiasialle, että kirjasto saattaa olla monelle aikuiselle myös täysin vieras paikka.

“Kirjasto voi olla pelottava paikka, kun tulet aulaan, etkä tiedä edes mihin siitä sitten liikutaan”, Hakala kertoo.

Mutta miten asiakas kohdataan? Olemalla kiinnostunut hänestä, kyselemällä kysymyksiä, ja puhumalla muustakin kuin kirjoista.

Lupa mokata

Minna Hakala kehuu kollegoitaan osaamisesta ja uskalluksesta heittäytyä.

Hän kaipaa kirjastojen ilosanoman vientiin nykyistä enemmän rentoutta. Lisäksi pitää olla lupa kokeilla ja lupa mokata.

Hakalan toiveet näyttäisivät toteutuvan Lohjalla jossain määrin. Työporukka kuvaa uusintaottoa somevideosta, jossa rantaleijona juoksee kohti kirjastoautoa. Naurunremakasta ei meinaa tulla loppua.

“Me aiotaan tehdä myös muovituslive, jossa seurataan tuntitolkulla meidän tekemää kirjojen muovitusta”, Hakala hehkuttaa.

“Kuka sanoi, että kirjastotyö on tylsää? En ainakaan minä”, hihkaisee Katri Kylmäkorpi kännykkäkameransa takaa.