Etusivu> Kirjastolehti > Asiakkaat kirjalähetteinä

Asiakkaat kirjalähetteinä

Jyväskylän kaupunki testasi Kirjasto kotiin -palvelua, jossa kaupunkilaiset kuljettivat toisilleen kirjastosta varattuja aineistoja pientä maksua vastaan.

Jyväskylän kaupunki testasi Kirjasto kotiin -palvelua, jossa kaupunkilaiset kuljettivat toisilleen kirjastosta varattuja aineistoja pientä maksua vastaan. Asiakkaalle palvelu oli ilmainen. Miten kokeilun kävi?


Millaista palautetta olette saaneet kokeilusta, Juha Halinen, Jyväskylän kaupunginkirjaston verkkopalvelusuunnittelija?
“Lähes pelkästään positiivista palautetta. Kuljetuksia tilanneet olivat tyytyväisiä ja toivoivat palvelulle jatkoa. Eniten tarvetta oli erääntyvien kirjojen kotoa hakemiselle.”

Miten paljon kuskeja tarjoutui mukaan ja keitä he olivat?
“Kuljettajia ilmoittautui 140, joista noin 20 oli aktiivisia, eli hoitivat 90 % kuljetuksista. Käyttäjäkysely on menossa, mutta alustavien tulosten perusteella kuljettajat olivat naisia (83 %), motiivina: utelias kokeilemaan uutta, pyöräileviä. Enemmistö oli noin 25–35-vuotiaita. “

Kuinka paljon kuskeille maksettiin?
“Pääsääntöisesti 2 euroa, muutamasta pidemmästä matkasta enemmän (max 5 euroa).”

Kuinka monta lainaa tehtiin?
”Kuljetuksia tehtiin noin 100, joista puolet varausten kotiinkuljetuksia ja puolet erääntyvien lainojen kirjastoon kuljetuksia. (Lainoja liikkui siis joitakin satoja).”

Menivätkö lainat myös ajallaan perille?
”Kyllä menivät. Varalla oli paikallinen pizzakuski, joka kuljetti muutaman kuljetuksen jos ei löytynyt muuta kuljetusta ajoissa. Vapaaehtoisia kuljettajia oli huomattavasti yli tarpeen.”

Voiko tämä korvata kirjastoauton?
”Ei kai. Kirjastoautoon tullaan valitsemaan kirjoja auton valikoimasta. ”

Tuliko vastaan yllätyksiä? Ongelmia?
”Pieniä yllätyksiä pitkin matkaa, mutta niitähän pilotissa etsitäänkin. Suurin yllätys oli, että kuljettajia oli enemmän kuin asiakkaita. Ne asiakkaat jotka sanoivat, etteivät tarvitse palvelua, kertoivat syyksi sen, että tykkäävät käydä kirjastossa.”

Katosiko materiaalia?
”Ei.”

Miten olette ratkaisseet sen, etteivät kuskit näe mitä asiakas on lainannut?

”Kirjaston henkilökunta pakkasi lainat uudelleenkäytettävään RePack-kassiin ja sinetöi sen tarralla.”

Jatkuuko palvelu ja jos, meneekö se tällaisenaan vai muutetaanko sitä? ”Asiakaskysely on vielä kesken ja siten myös loppuraportti ja johtopäätökset siitä. Aivan tällaisena se tuskin jatkuu, koska se oli henkilökunnalle työläs. Muun muassa automatisointia kirjastojärjestelmään tarvitaan enemmän. Alustavien kyselyjen mukaan palvelua käyttäneet olisivat valmiita maksamaan pari euroa kuljetuksesta, mutta onko se tarpeeksi kuljettajille, kun uutuudenviehätys häviää? Mietinnässä on myös miten tätä voisi käyttää esim. kotipalvelun laajentamiseen ja miten tavoittaisimme vanhukset ja liikuntarajoitteiset, joita pilotissa oli aika vähän mukana. Heistä osa koki kuljetuspalvelu PiggyBaggyn verkkopalveluun rekisteröitymisen ja yleensä internetin käytön vieraaksi. ”

 Lisää tietoa: http://www.kirjastokotiin.fi