Etusivu> Kirjastolehti > Aira Heinänen (toim.): On iltasadun aika!

Aira Heinänen (toim.): On iltasadun aika!

Sadut on totuttu yhdistämään lapsiin. Mutta entäpä jos saduista voisivat nauttia myös vanhemmat ihmiset? Vaikkapa hyvin vanhat ihmiset?

Ajatus ei ole täysin tuulesta temmattu. Satuja on jo käytetty hyväksi vanhustyössä, jopa muistisairaiden hoidossa.

Perheterapeutti Ritva Winterin mukaan monet muistisairaat ovat itsekin yllättyneet muistaessaan lapsuutensa satuja hämmästyttävän selkeästi. Logoterapeutti Heidi Nummila puolestaan sanoo, että vanhustyössä lapsuuden muisteleminen ei ole lapsellista, vaan voimauttavaa ja iloa tuottavaa.

Sosiaalineuvos Aira Heinäsen toimittama lyhyt mutta monipuolinen teos On iltasadun aika! esittelee terapeuttien, kirjastonhoitajan, tutkijoiden ja kirjailijoiden näkemyksiä sadun ja vanhuuden kohtaamisesta. Olisi ollut mielenkiintoista lukea enemmän myös vanhusten omista kokemuksista.

Opas on suunnattu ikäihmisille ja heidän kanssaan toimiville omaisille, vapaaehtoisille ja ammattilaisille. Kirjoitukset pohjautuvat asiantuntijatapahtumiin, jotka järjestettiin viime vuonna Helsingissä sijaitsevassa Käpyrinteen palvelutalossa.