Etusivu> Kirjastolehti > Aikuisten lukudiplomi elvyttää hiipuneen lukuinnon

Aikuisten lukudiplomi elvyttää hiipuneen lukuinnon

Myös himolukijat hyötyvät monipuolisista kirjavinkeistä.

Lahden kaupunginkirjasto teki vuoden alussa aikuisille suunnatun lukudiplomin eli kirjavinkkilistan, jonka tavoitteena on lukemaan innostaminen. Muissakin kirjastoissa vastaavaa diplomia on kokeiltu.

Lahdessa aikuisten lukudiplomin kehittelyyn innosti toimittaja Anne Honkanen, joka Etelä-Suomen Sanomien kolumnissaan haastoi kirjaston laatimaan lukudiplomin aikuisille.

”Lehdessä ollut suora haaste kirjastolle potkaisi meidät liikkeelle, mutta olimme jo sitä ennen pohtineet, miten aikuiset saadaan innostumaan lukemisesta”, kertoo kirjastonhoitaja Maija-Kaisa Myllymäki

Kirjaston henkilökunta laati kirjalistan neljästätoista eri aihealueesta. Lukudiplomi suoritetaan lukemalla vuoden sisällä vähintään yksi kirja kymmenestä alueesta. Luetut kirjat kirjataan lukudiplomilomakkeelle. Diplomin saa palauttamalla täytetyn lomakkeen kirjastoon. Palautetulla lomakkeella voi osallistua kirja-arvontaan.

Yllätykset tärkeitä

Lukudiplomin kirjalistalle ei otettu itsestään selviä valintoja. Jokaisessa aihealueessa on mukana sekä haastavia kirjoja himolukijoille että helpommin lähestyttäviä teoksia niille, joiden edellisestä lukuhetkestä on kulunut aikaa.

Suosituiltakaan kirjailijoilta ei otettu mukaan kuin yksi teos kirjailijaa kohden. Lisäksi pyrittiin löytämään tasaisesti teoksia sekä mies- että naiskirjailijoilta. Lisäksi kriteereinä olivat esimerkiksi saatavuus sekä maa- ja kielijakauma käännöskirjallisuudessa. Jokaisessa aihealueessa on vähintään yksi kirja saatavana myös e-kirjana tai e-äänikirjana, mikä edistää samalla kirjaston e-aineiston käyttöä.

Aikuisten lukudiplomin suorittamisen tueksi kirjasto loi Facebook-ryhmän, jossa on jo yli 210 jäsentä. Siellä kirjoja kommentoidaan ja jaetaan muitakin vinkkejä. Yhteisöllistä lukemista lisää myös kirjastossa kokoontuva lukudiplomi-lukupiiri.

Aikuisten lukudiplomi on kirjavinkkilista eri aihepiirien teoksista. Aikuisten lukudiplomin suuri suosio ja siitä tullut runsas positiivinen palaute yllätti kirjastonhoitaja Maija-Kaisa Myllymäen Lahden kaupunginkirjastosta.

Sopii kaikille

Kirjastonhoitaja Maija-Kaisa Myllymäen mukaan aikuisten lukudiplomi sopii aivan kaikille.

”Se ei ole lukuhaaste, joten kynnys on matala. Sitä voi hyödyntää monella tavalla. Lukudiplomin listalta voi poimia ne kirjat, jotka kiinnostavat suorittamatta lainkaan lukudiplomia. Siitä saa vinkkejä, jos ei tiedä mitä lukisi.”

Aikuisten lukudiplomi sopii myös paljon lukeville. He voivat haastaa itsensä ja poimia listalta kirjoja, jotka ovat omalta epämukavuusalueelta. Jos on juuttunut tietyntyyppiseen kirjallisuuslajiin, lukudiplomin avulla voi laajentaa omaa lukemistaan.

Lukuilo löytyi

Timo Suvisilta suorittaa parhaillaan aikuisten lukudiplomia.

”Olin ennen himolukija, mutta pitkään luin vain tabletilta uutiset enkä sitten muuta. Pääsin lukudiplomin avulla irti lukemattomuuden häpeästä ja löysin uudelleen lukemisen ilon”, Suvisilta sanoo. Hän kertoo lukeneensa myös monia kirjoja, joihin ei olisi tarttunut ilman aikuisten lukudiplomia.

”Luin nigerialaisen kirjailijan kirjan, ja mikä elämys se olikaan! Lisäksi luin kirjan Miten helvetissä minusta tuli feministi. Sekin oli aivan uskomaton tarina. Juha Hurmeen Niemen luettuani minusta tuli kirjailijan fani”, Suvisilta kertoo.

Opettajana työskentelevä Riikka Mäkeläinen sanoo odottaneensa aikuisten lukudiplomia.

”Mahtava idea. Tämä muutti omaa ajankäyttöäni ja tempaisin heti kolme kirjaa”, Mäkeläinen sanoo.

Hän kertoo usein puhuvansa lukemisen tärkeydestä sekä oppilailleen että omille lapsilleen.

”On olemassa paljon tutkimuksia siitä, että erityisesti poikien lukemisella on suora yhteys vanhempien lukemisen kanssa. Lapset lukevat, mikäli kotona luetaan kirjoja. On hyvä olla lukemisen mallina lapsille”, Mäkeläinen kertoo.

Hän vei idean aikuisten lukudiplomista myös koulunsa opettajahuoneeseen ja haastoi muut opettajat mukaan. Lukudiplomin kirjalistoille merkittiin omat nimikirjaimet kirjan lukemisen merkiksi. Peukalo ylöspäin merkitsi sitä, että piti kirjasta ja peukalo alaspäin sitä, ettei kirja ollut temmannut mukaansa. Mäkeläinen pyysi koulun vieressä olevan kirjaston virkailijaa tulemaan välitunnilla vinkkaamaan opettajahuoneeseen muistakin hyvistä kirjoista. Tämä kaikki lisäsi opettajahuoneessa keskustelua kirjoista.

Riikka Mäkeläinen ja Timo Suvisilta ovat aikuisten lukudiplomin avulla löytäneet kirjahelmiä, joihin he eivät olisi tarttuneet ilman lukudiplomia.

Diplomia uusitaan

Kirjastonhoitaja Maija-Kaisa Myllymäen mukaan yllättävintä aikuisten lukudiplomin aloittamisessa on ollut se, kuinka innostuneesti se on otettu vastaan. Myös parannusehdotuksia on tullut. Listalle on toivottu urheilukirjoja ja paikallisten kirjailijoiden teoksia. Toiveet otetaan huomioon, kun uusi aikuisten lukudiplomi julkaistaan ensi vuoden alussa.

Timo Suvisilta uskoo, että aikuisten lukudiplomin suosio johtuu paljolti siitä, että siihen valitut kirjat ovat hyviä. ”Tämä on laatuun kytkeytyvä juttu. Kirjaston henkilökunta osaa ottaa mukaan kirjoja, joita lainataan vähemmän, mutta jotka ovat hyviä. Tässä saa kuitenkin itse valita lukemisen tahdin ja kategorian, mistä aihepiiristä kirjoja haluaa lukea.”

Fakta:

Lahden aikuisten lukudiplomin aihealueet:

• Runoja ja mietteitä
  • Novelleja ja pienoisromaaneja