Etusivu> Kirjastolehti > Aidosti suvakki rakastaa myös rasistia

Aidosti suvakki rakastaa myös rasistia

KOKO kansan olohuoneena toimiminen on nykyään vaikeampaa. Sosiaalinen media, yhteiskunnan polarisoituminen ja kansalaisten eriarvoisuuden kasvu ovat muuttaneet yhteiskuntamme käytösnormeja. Vielä muutama vuosi sitten olisi ollut mahdotonta ajatellakaan, että uusnatsit marssisivat Suomessa avoimesti. Saati että kirjastossa järjestettävään tapahtumaan tultaisiin puukon kanssa varustautuneena.

EPÄREILUUDEN tunne kasvattaa vihaa ja Suomessa on kasvava joukko niitä, jotka kokevat yhteiskunnan potkivan päähän. ”Muilla on kaikkea, minulla ei mitään.”

KARKEASTI yleistäen kansalaiskeskustelussa vastakkain ovat ”suvakit” ja rasistit. Kun koko kansan kirjasto näyttäytyy suvakkina, se herättää lisää raivoa rasistissa. Ja näyttäytyyhän se, kun katsoo, kuka saa ääneen kuuluviin kirjastossa ja kuka vaiennetaan.

KUITENKIN nimenomaan rasisti tarvitsisi kirjastoa. Paitsi että kirjasto voi laajentaa rasistin maailmankuvaa, kirjasto vahvistaa yhteisöön kuuluvuutta. Tunnetta siitä, että on samanarvoinen kuin muut. Että hyväksytään, vaikka oltaisiin eri mieltä. On vaikea vihata, kun tuntee olevansa tervetullut.
Tony Halme on tästä hyvä esimerkki. Marginaalissa oli helppo huudella, mutta kun pääsi mukaan hiekkalaatikolle, huuto loppui.

YLEN Sananvapausforumissa Flemming Rose neuvoi suomalaisia: ”kasvattakaa paksumpi nahka. Älkää loukkaantuko kaikesta.” Rosen mielestä sananvapautta ei voida rajoittaa millään perusteella. ”Sanat eivät ole sama kuin teot.”

Samassa tilaisuudessa kirjailija Sirpa Kähkönen lausui: ”Sananvapaus vaatii itsensä kehittämistä. Se vaatii ennen kaikkea hallintaa, niin kuin kaikkien kehittyneiden työkalujen käyttö. Sananvapaus ei ole päämäärä sinänsä, se on väline.” Lopuksi Kähkönen esitti toiveen, että kouluihin palautettaisiin kansalaistaito ja määriteltävä sen keskeiseksi tavoitteeksi sananvapauden käsitteen monipuolinen omaksuminen. Tämä keskeinen kansalaisoikeus tulisi luovuttaa kaikkien haltuun – lasten, nuorten, vanhusten, maahanmuuttajien.

NÄEN jo kirjaston toteuttamassa tätä toivetta! Näettekö te?