Jari Juslén: Nettimarkkinoinnin karttakirja.Tietosykli Oy. 2012
Nettimarkkinoinnin karttakirja muistuttaa jo kokonsa puolesta koko perheen Atlasta. Karttakirjaksi nimetty opus ei johda nimellään lukijoita harhaan, sillä Juslén käy kirjassaan todella kattavasti läpi markkinointia verkon eri kentillä.
Kirjaa voi hyvin kuvitella käytettävän esimerkiksi opetustarkoituksessa, mutta pänttääjien onneksi kirjan faktoja ei ole esitetty kuivasti ja jaaritellen.
Nettimarkkinoinnin karttakirja sopii myös hyvin yleishyödylliseksi lukemiseksi esimerkiksi yritysten markkinoinnista vastaaville, lukijoita havitteleville bloggaajille tai muuten vaan markkinoinnista ja sen ymmärtämisestä kiinnostuneille.
Paksun teoksen sivuilla on helppo navigoida selkeän jaottelun avulla. Se mahdollistaa myös sen, että niin tottuneet markkinoijat kuin vasta-alkajatkin saavat kirjasta kaiken irti. Kokeneempien on helppo hypätä tuttujen asioiden ylitse vasta-alkajien syventyessä joihinkin lukuihin hieman syvällisemmin.
Juslén esittelee selkeästi ja kattavasti erilaisia sosiaalisen median palveluita aina Facebookista ja Flickrista SlideShareen. Lukijalle vieraammatkin palvelut muuttuvat kirjan lukemisen jälkeen helpommin lähestyttäviksi. Kiitosta kirja saa myös sen suorasta lähestymistavasta. Esimerkiksi jokaisen palvelun esittelyjakson lopussa on vastattu suoraan kysymykseen: Miten juuri tätä palvelua voi hyödyntää yrityksen käytössä.
On hienoa, että Nettimarkkinoinnin karttakirjan kaltainen teos on kirjoitettu suomeksi. Sosiaalinen media ja mainonnan siirtyminen verkkoon ovat vielä suhteellisen tuoreita ilmiöitä, joten suomenkielinen perusteos on syytä arvostaa korkealle.