Etusivu> Kirjastolehti > Yhteinen varausjono: TOIMII

Yhteinen varausjono: TOIMII

Lainakateus ei edistä mitään.

TRENDI on ollut jo pitkään se, että kirjastot menevät kimppaan. Parhaassa tapauksessa kyseessä on rakkaussuhde, jonka lemmenlukkona on vaikkapa yhteinen kirjastoauto. Joskus kyseessä on pakkoavioliitto, jossa osapuolien tunteet voivat olla ristiriitaiset, mutta liitto kannattaa solmia järkisyistä: yksinkään ei pärjää.

VERKOSTOMAISEN työtavan omaksuminen ja yhteisöllinen ajattelu voi olla vaikeaa. Eräs ikuinen aihe on yhteinen varausjono. Kun lyödään hynttyyt yhteen, se tarkoittaa jakamista: oma kokoelma on osa kimpan kokoelmaa ja kuljetusten myötä niteet karkaavat maailmalle.
Tuskalla muovitettu Burda pitää panna kuljetuslaatikkoon sen sijaan, että sitä voisi pikkuisen hautoa viimeisteltävänä-tilassa ja antaa omalle helluselle lempiasiakkaalleen. Tikli ei nöpötäkään uutuustelineessä. Se on kahden kuntarajan takana ja kohentaa jonkun toisen kirjaston lainatilastoa.

YHTEISTYÖ tarkoittaa tekemisen, osaamisen ja tavaran jakamista. Liikkuvissa palveluissa tämä on ehkä helpompi hahmottaa. Esimerkiksi kirjastoautomme Jasso Toenperän hankintamääräraha on suhteellisen pieni, mutta se hyödyntää huipputehokkaasti kolmen kivijalkakirjaston kokoelmaa ja uutuudet siroavat haja-asutusalueelle.

LAINAKATEUS ei edistä mitään. Sen sijaan kivijalkakirjastot voisivat pyrkiä itsekin markkinoimaan kokoelmaansa paremmin: mikä meitä estää tehtailemasta varauksia omille asiakkaillemme? Kun yhdistetyissä kokoelmissa nimekkeillä on useita niteitä, ja aineistokuljetusten logistiikka on optimoitu, purkautuvat varausjonot joutuisasti. Silloin kirjastot voivat tehdä monipuolisempaa aineistonvalintaa ja tarjota asiakkaalle sitä informaation pitkää häntää, mistä muistiorganisaationa olemme ylpeitä.

OLIVATPA yhteistyön syyt sitten mitkä hyvänsä, tavoitteena on tuottaa parempia kirjastopalveluita asiakkaille. Kun nide ei ole hyllyssä, se on siellä missä pitääkin, eli lainassa. Isossa kimpassa tuntemattomat ihmiset maakunnan eri laidoilla ovat myös minun asiakkaitani. Toisaalta minun asiakkaani saavat parempaa paikallista palvelua sen ansiosta, että rakennamme yhdessä, toisiamme kuunnellen, määrätietoisesti toimien onnistuneita ja onnistuvia yhteisöjä.