Etusivu> Ajankohtaista > Yksityisyyden suojan ja tietosuojan rajat. IFLA Trend Report: Muuttuva informaatioympäristö ja kirjastoalan trendit.

VIESTIMILLE                                                                                                            29.4.2014

Yksityisyyden suojan ja tietosuojan rajat.

Kannamme samoja huolenaiheita: miten kaupalliset yritykset profiloivat meitä, monitoroivat käyttäytymistämme verkossa ja suodattavat saamaamme tietoa. Digitaalisella jalanjäljellämme voi olla iso varjo, joka tallentuu tahrana moneen tietojärjestelmään. Verkossa neljä yritystä määrää aineiston jakelun.

Samaan aikaan haluamme keskustella tiedon saatavuudesta ja sen esteistä. Kirjastojen ihanne vapaasta tiedosta on syrjäytymässä ja olemme entistä epävarmempia tulevaisuuden edessä.

Helsingin kaupunginkirjasto – Yleisten kirjastojen keskuskirjasto, Kansalliskirjasto, Eduskunnan kirjasto ja kirjastojärjestöt Suomen kirjastoseura, Suomen tieteellinen kirjastoseura sekä Finlands svenska biblioteksförening järjestävät tiedotus- ja keskustelusarjan maailmanlaajuisesta informaatioympäristön muutoksesta ja suomalaisista kirjastoista. Tämä on sarjan toinen tilaisuus, jonka sisällöstä vastaa Kansalliskirjasto.

Lisätietoja: Tuula Haapamäki , Kansalliskirjasto,  p. 050-5309 852, toimistopäällikkö Kristiina Kontiainen, Suomen kirjastoseura, p. 044-748 1801

* * *

IFLA Trend Report: Muuttuva informaatioympäristö ja kirjastoalan trendit.

IFLAn trendiraportti kiinnittää huomiota yksityisyyden rajoihin ja tiedon liikkuvuuteen.

Trendi 3.  Yksityisyyden suojan ja tietosuojan rajat määritellään uudelleen.

torstai 8.5.2014 klo 9.00 – 12.00 Eduskunnan kansalaisinfo

Pikkuparlamentti, Eduskunnan lisärakennus, Arkadiankatu 3, Helsinki

Puheenjohtaja Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitaja Kai Ekholm

9.00               Aamukahvi

9.30               Kai Ekholm, Kansalliskirjaston ylikirjastonhoitaja:

Johdanto päivän teemaan

09.45             Pekka Heikkinen, Kansalliskirjaston lakimies:

Miten kirjastot turvaavat kansalaisten tietosuojan ja yksityisyyden?

10.15             Timo Honkela, HY:n digitaalisten aineistojen tutkimuksen professori :

Digitaaliset aineistot oppivien koneiden käsittelyssä: Mitä hyötyjä on

näkyvissä riskien ja ongelmien rinnalla?

10.45  Päivikki Karhula, johtava tietoasiantuntija, Eduskunnan kirjasto:

Sananvapaus ja yksityisyys IFLAn Internet Manifeston ja Trend Reportin kehyksissä

11.15-   Keskustelua päivän teemasta 12.00

Kirjastokaista lähettää suorana infotilaisuuden Eduskunnan kansalaisinfosta torstaina 8.5.2014 klo 9.30 – 12.00. Se on katsottavissa osoitteessa www.kirjastokaista.fi. Tallenteet ovat katsottavissa seuraavana päivänä 9.5. alkaen. Kukin esitys julkaistaan omana videonaan.

Mikä IFLA, mikä IFLAn trendiraportti?

The International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) on kirjasto- ja tietopalveluiden ja niiden käyttäjien intressejä edustava kansainvälinen elin. IFLA on itsenäinen, valtioista riippumaton, voittoa tavoittelematon organisaatio, joka edustaa alaa myös YK:ssa ja muissa organisaatioissa.

IFLA on käynnistänyt maailmanlaajuisen keskusteluprosessin, jolla pyritään luotaamaan kehittyvää informaatioympäristöä ja kirjastojen tehtävää ja vastuita uudessa digitaalisessa informaatioympäristössä.

Suomeksi (trenditiivistelmät ruotsiksi) julkaistu raportti on IFLAn sivuilta ladattavan englanninkielisen julkaisun tapaan tiivistelmä laajemmasta verkossa olevasta aineistosta. Kyseessä ei ole staattinen raportti, vaan joukko dynaamisia, muuttuvia verkkoresursseja, joiden kehittämiseen kirjasto- ja informaatioalan ammattilaiset voivat osallistua osoitteessa trends.ifla.org.

IFLA Trend Report: http://trends.ifla.org/ (englanniksi)

IFLAn trendiraportti suomeksi: http://suomenkirjastoseura.fi/julkaisut/