Etusivu> Ajankohtaista > Kiitos kirjasta –palkinto Pauliina Rauhalalle

Kiitos kirjasta –palkinto Pauliina Rauhalalle

VIESTIMILLE                                                  julkaisuvapaa 23.4.2014 klo 16.15

Kiitos kirjasta –palkinto Pauliina Rauhalalle

Kiitos kirjasta –mitali myönnetään vuonna 2014 Pauliina Rauhalalle teoksesta Taivaslaulu.

Palkinto jaetaan keskiviikkona 23.4.2014 klo 16.15 Akateemisessa kirjakaupassa Helsingissä, jossa juhlitaan Kirjan ja Ruusun päivää.

Palkintolautakunnan perustelut:

” Taivaslaulu on samalla kertaa kaunis ja karu tarina naisesta, johon jokainen voi taustastaan riippumatta hyvin samaistua. Sen kieli on kirkasta ja kuulasta, muttei liian vaikeaselkoista tavallisen lukijan lähestyä. Taivaslaulussa universaali tarina ihmisenä olemisen vaikeudesta pysyy pääosassa. Kirja on ansiokas myös siitä syystä, että se kertoo lestadiolaisuudesta moniulotteisesti ja välttää kliseiden karikot.

Kirja  jatkaa ansiokkaasti Anna-Maija Ylimaulan avaamaa traditiota naisen asemasta lestadiolaisyhteisössä myös uudistaen sitä. Samalla se on täysin yleispätevä tarina rakkaudesta ja jaksamisesta. Romaanin tunnelma on koskettavuudessaan elävä, ja sen kokonaisuudessa on jotain sellaista, jonka lukijat ovat kokeneet läheiseksi ja helposti lähestyttäväksi.”

Kiitos kirjasta -palkinnon perustajat ja jakajat ovat Kirjakauppaliitto ry, Libro ry ja Suomen kirjastoseura ry. Ensimmäinen Kiitos kirjasta -palkinto jaettiin vuonna 1948. Palkinto on tunnustuspalkinto, joka käsittää mitalin ja kunniakirjan. Se luovutetaan kotimaiselle kirjailijalle, jonka edellisenä vuonna ilmestynyt suomen- tai ruotsinkielinen kaunokirjallisuuteen kuuluva teos on ollut erityisen virikkeitä antava. Palkinnon tarkoituksena on edistää kirja-alan ammattilaisten omakohtaista kirjallisuuden arviointia ja osoittaa maamme kirjailijakunnalle, minkälaisia teoksia arvostavat lukijat, jotka työssään esittelevät kirjallisuutta.

Lisätietoa palkinnosta ja aiemmin palkitut: http://www.kirjakauppaliitto.fi/?page_id=73

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö, päätoimittaja Ira Koivu