Etusivu> Ajankohtaista > Tuore kirjastoja koskeva manifesti julkistettiin – ytimessä tieto ja lukutaito

Tuore kirjastoja koskeva manifesti julkistettiin – ytimessä tieto ja lukutaito

Kansainvälinen kirjastojärjestö IFLA ja YK:n tiede- ja kulttuurijärjestö UNESCO ovat julkaisseet yleisten kirjastojen manifestin.

Kirjastojen ytimessä ovat tieto, lukutaito, kasvatus, inkluusio ja kansalaisten osallistuminen.

Kirjasto tukee koulutusta ja elinikäistä oppimista sekä luo ja vahvistaa lukutottumuksia syntymästä aikuisuuteen saakka. Pääsy tietoon pitää varmistaa ilman sensuuria.

Manifestissa nostetaan myös esille medialukutaito ja digitaalinen lukutaito. Kirjasto on kohtaamispaikka, joka mahdollistaa yhteisölle mahdollisuuden järjestäytyä. Se myös edistää kulttuurien välistä kanssakäymistä ja suosii kulttuurin monimuotoisuutta.

Lue manifesti täältä.