Etusivu> Ajankohtaista > Apurahan turvin laajentamaan käsityksiä kirja-alasta

Apurahan turvin laajentamaan käsityksiä kirja-alasta

Opiskelin viime vuonna Seinäjoen ammattikorkeakoulussa kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomiopintoja, kun päätin hakea opiskelijajäsenenä Suomen kirjastoseuran Helle Kannila- rahaston apurahaa. Kansainvälisyys on aina kiehtonut ja vienyt minua, joten halusin kartuttaa sitä myös tällä alalla. Minulle myönnettiin apuraha ja tämän vuoden huhtikuussa suuntasin siis kohti Lontoon kirjamessuja.

Lontoon kirjamessut ovat suuret kirjanjulkaisumessut, jotka järjestetään vuosittain, yleensä huhtikuussa, Lontoossa. London Book Fair (LBF) on maailmanlaajuinen markkinapaikka oikeuksien neuvottelemiselle sekä sisällön myynnille ja jakelulle tulostus-, ääni-, TV-, elokuva- ja digitaalikanavilla. Ihmetyksen aihetta siis riitti, kun tapahtuma erosi niin täysin Helsingin kirjamessuista, jossa suuresta kulttuuritapahtumasta saavat nauttia suuri yleisö. Oli mukavaa todeta, että ”kirjabisnes” elää voimakkaana, mutta petyin hieman, kun en itse voinut ostaa yhtäkään kirjaa, en edes kirjanmerkkiä. Esillä oli paljon kirjoja, mutta ne eivät olleet henkilöasiakkaille myynnissä.

Lontoon kirjamessujen tapahtumapaikkana toimi upea Olympia London, jota joskus kutsutaan myös Olympia Exhibition Centeriksi. Olympia suunniteltiin alun perin 1880-luvun alussa Kansalliseksi maataloushalliksi. Nykyään kunnostettuna ja laajennettuna se on todellakin jo itsessään näkemisen arvoinen paikka. Tämä valtavan suuri messukeskus, tapahtumatila ja konferenssikeskus sijaitsee Lontoon West Kensingtonissa.

Kirjamessujen lisäksi ehdin tutustua moneen kirjastoon! Osaan oli sovittu esittely ja toisiin tutustuin omatoimisesti. Kävin modernissa City University of London kirjastossa, isossa, kauniissa University College London kirjastossa, British Libraryssa, The City Law School kirjastossa ja kahdessa yleisessä kirjastossa, Charing Crossilla ja Church Streetillä. Näiden lisäksi matkustin junalla Kentiin, ja Kentin yliopistolla tutustuin sen hienoon Templeman kirjastoon.

Toki poikkesin matkallani aina myös kirjakauppoihin niiden osuessa kohdalle. Waterstonet ovat niin houkuttelevia paikkoja, mutta niin olivat myös pienet erikoisliikkeet, kuten Canterburyssa sijaitseva The Plantagenet King.

Matka avarsi käsityksiäni kirja-alasta ja motivaatio alalle siirtymiseen kasvoi entisestään. Toukokuun 11. päivä sain opintoni päätökseen. Jee! Nyt uuden, mutta vielä tuntemattoman edessä, avoimin mielin.

Blogitekstin on kirjoittanut Suomen kirjastoseuran jäsen Anna-Mari Becker

Suomen kirjastoseuran apurahat haettavissa 21.10.2022 saakka, lisätietoa apurahasta ja sen hakemisesta löytyy täältä.