Etusivu> Ajankohtaista > Syysloma on Lukuloma – jokainen on lukija

Syysloma on Lukuloma – jokainen on lukija

Koulujen syyslomalla perheitä kannustetaan viettämään lukulomaa lukemalla yhdessä. Kirja-alan järjestöjen yhteiskampanja toteutetaan nyt kolmatta kertaa.

Lukeminen on koko perheelle sopiva yhteinen harrastus, ja syysloma on erinomainen hetki varata siihen aikaa, sanovat kirja- ja lukutaitoalan keskeiset toimijat. Perheen yhteiselle lomamatkalle on turvallista ja edullista lähteä kirjan siivin. Lukulomalla erinomainen matkakohde onkin oma lähikirjasto.

Kampanjan mukana kirjamatkalle ovat lähteneet jalkapalloilijat Tim Sparv ja Linda Sällström, räppäri F, yrittäjä Mikael Pentikäinen sekä tubettaja Lukuhirmu Hertta. He kertovat matkakaverivideoillaan omasta matkastaan kirjojen ja lukemisen maailmaan ja kannustavat muitakin mukaan.

Myös tiede- ja kulttuuriministeri Antti Kurvinen tukee kampanjaa. ” Lukeminen on samaan aikaan sekä treeniä että virkistystä aivoille. Parasta on, että mahdollisuus lukuharrastuksen on lähes jokaisen ulottuvilla asuinpaikasta ja perhetaustasta riippumatta. Lukulomasta on muodostumassa hieno perinne, joka innostaa pitämään hauskaa kirjojen parissa. On ilo tukea tätä perinnettä eteenpäin”, ministeri Kurvinen toteaa.

Jokainen on lukija: ääni- ja sähkökirjat tarjoavat yhä useammalle pääsyn kirjallisuuden pariin, ja kirjastojen sekä kirjakauppojen valikoimista löytyy varmasti kiinnostavaa sisältöä. Kirja-alan ammattilaiset antavat kampanjan aikana lähikirjastoissa ja kirjakaupoissa lukuvinkkejä.

Kampanjan verkkosivuilla Lukuloma.fi voi tutustua matkakavereiden videoihin ja eri ikäryhmille koottuihin kirjavinkkeihin. Lisäksi sivuilta voi tulostaa värityskuvia, joiden avulla voi asettaa itselleen lukutavoitteita ja seurata niiden etenemistä. Sosiaalisessa mediassa kampanja näkyy tunnisteilla #lukuloma ja #läslov.

Kampanjan taustalla on Suomen kirja-alan järjestöjen huoli lukuinnon ja lukemisharrastuksen laskusta. Lukuinto voi kuitenkin puhjeta milloin vain ja lukemisharrastus voi alkaa missä vaiheessa elämää tahansa. Perheiden lukutottumuksilla on tutkimusten mukaan iso vaikutus lasten lukemiseen. Ääneen lukeminen ja yhdessä lukeminen ovat hyviä tapoja viettää yhteistä vapaa-aikaa myös nuorten kanssa. Lukeva aikuinen on tärkeä esikuva.

Mukana ovat Finlands svenska författareförening, Kirjakauppaliitto, Kirjasampo, Kirjastokaista, Lastenkirjainstituutti, Lukuliike – Opetushallitus, Lukukeskus, Sivupiiri, Suomen Kirjailijaliitto, Suomen Kirjastoseura, Suomen Kirjasäätiö, Suomen Kustannusyhdistys, Suomen tietokirjailijat ja Äidinkielen opettajain liitto.

Syyslomaa vietetään lokakuussa viikoilla 42–43, tarkat päivät vaihtelevat kunnittain ja kouluittain.