Etusivu> Ajankohtaista > Kulttuuribudjetin leikkaukset ovat tyrmäys kirjastoalalle

Kulttuuribudjetin leikkaukset ovat tyrmäys kirjastoalalle

Opetus- ja kulttuuriministeriö esitteli tänään rahapelitoiminnan tuottojen vähenemisestä johtuvia leikkauslistoja valtion ensi vuoden kulttuuribudjettiin. Kokonaan lakkautettavaksi esitetään kirjastoille suunnattu vähälevikkisen kirjallisuuden ostotuki ja kulttuurilehtien tilaustuki. Kyseessä on noin miljoonan euron potti valtion budjetissa.

Emme ole vakuuttuneita ministeriön perusteluista leikkauksille. Kuntakohtainen tuki esimerkiksi kulttuurilehtien osalta on pieni, mutta se on kulttuurilehdille elintärkeä. Kulttuurilehdet ovat tärkeä osa moniäänistä kotimaista journalismia. Ne ovat ruohonjuuritason julkaisutoimintaa ja nostavat etukenossa aiheita, jotka kenties nousevat valtamediaan vasta myöhemmin.

Kirjastojen kautta kulttuurilehdet tavoittavat laajan lukijakunnan. Vähälevikkisen kirjallisuuden ostotuki puolestaan on monen pienkustantamon elinehto. Tuen lakkauttaminen vaikuttaa erityisesti pienten ja keskikokoisten kaupunkien kirjastojen mahdollisuuksiin ostaa valtavirran ulkopuolista kirjallisuutta. Ostotukikirjojen listalla on paljon selkokirjoja, ruotsinkielisiä kirjoja, nuortenkirjoja ja runokirjoja. Jos kaavaillut leikkaukset toteutuvat, esimerkiksi näiden kirjojen lukumäärä kirjastoissa pienenee.

Tässä vaiheessa kyseessä on vasta esitys ja hallituksella on vielä mahdollisuus etsiä jostain tarvittavat rahat kulttuurin hyväksi.