Etusivu> Ajankohtaista > Kirjastopäivät kutsuvat – tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan!

Kirjastopäivät kutsuvat – tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan!

Valtakunnalliset Kirjastopäivät järjestetään 4.-6. kesäkuuta 2024 Kuopion Musiikkikeskuksessa. Päivät kokoavat yhteen satoja kirjastoalan ammattilaisia  ympäri Suomen.

Kirjastopäivien teema “Kirjasto – kunnan sydän”, kutsuu pohtimaan kirjaston merkitystä kulttuurin ja sivistyksen keskuksena.

“Convivencia on espanjaa ja tarkoittaa kykyä yhteenhankaumaan. Kirjastot ovat paikkoja, joissa yhteiskunnan epätasa-arvo, monimutkaisuus sekä ihmisten arvo- ja elämäntapaerot hankaavat yhteen ja synnyttävät kitkaa. Mutta ne ovat myös parhaita ympäristöjä yhteiselämän opetteluun.” Tutkija Tommi Laitio avaa konkreettisilla esimerkeillä, miten kirjastot ympäri maailmaa rakentavat convivencia-taitoja henkilökunnalleen ja kirjaston käyttäjille.

Tapahtuman keskeisimpiä teemoja ovat kirjaston vaikuttavuus ja sivistystyö, kirjastoammattilaisten monipuolinen ammattitaito ja siihen kohdistuvat odotukset, yhdenvertaisuus ja antirasismi sekä vihapuhe ja demokratia. Kirjastopäivillä muistetaan myös pitää hauskaa ja kannustetaan heittäytymään! Tutustu koko ohjelmaan.

Tapahtuman yhteydessä järjestetään myös kirjastoalan ainoat ammattimessut, jossa kymmenet kirjastoalan keskeisimmät toimijat esittelevät palveluitaan kahden päivän ajan.

Kirjastopäivien Kirjastoiltamissa jaetaan Suomen kirjastoseuran toimesta Vuoden kirjasto -palkinto sekä Vuoden kirjastoammattilainen ja Vuoden kirjastokehittäjä -henkilöpalkinnot.

Tule mukaan kokemaan ja kohtaamaan!

***

Suomen kirjastoseura järjestää tapahtuman yhteistyössä Kuopion kaupunginkirjaston kanssa.

Tutustu ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan kirjastopaivat.fi

#kirjastopaivat