Etusivu> Kirjastolehti > Uhkailevia ja maskittomia asiakkaita

Uhkailevia ja maskittomia asiakkaita

Kirjastoammattilaiset ovat pääosin tyytyväisiä siihen, miten turvallisuudesta huolehdittiin koronan aikana kirjastoissa. Yksittäisiä ongelmia oli silti useita.

Kirjastoissa ympäri Suomea ollaan pääosin tyytyväisiä siiten, miten niissä on onnistuttu toimimaan korona-aikana.

Tämä on johtopäätös, joka nousee Kirjastolehden tekemästä koronakyselystä. Kyselyyn vastasi kevään aikana noin 60 kirjastoammattilaista ympäri Suomea.

Asiakkaat saavat pääosin kiitosta siitä, että he ovat noudattaneet turvallisuusohjeita, kuten pikaista asiointia, maskin käyttöä, käsihygieniaa ja turvavälejä. Asiakkaat ovat myös muistaneet antaa kirjastojen ammattilaisille kiitosta siitä, että kirjastot ovat olleet auki.

”Lähes sataprosenttisesti käytetään maskia. Käsidesiautomaatteja ei ohita kukaan käyttämättä niitä ja turvaväleihin kiinnitetään huomiota. Kirjastoon ei jäädä oleskelemaan, varauksia tehdään verkkokirjaston kautta ja omatoimiajalla asiointia hyödynnetään.”

”Pääsääntöisesti ohjeita noudatetaan hyvin. Kevään aikana ote on selvästi löyhentynyt ja käsidesiä menee vähemmän, maskittomia asiakkaita on enemmän ja ohjeistusta kyseenalaistetaan.”

Osa kyselyyn vastanneista kirjastoammattilaisista on kohdannut selkeitä ongelmia asiakkaiden kanssa. Joka kymmenes kyselyyn vastaaja kertoi, että asiakkaat olivat laiminlyöneet turvallisuusohjeita.

”Pääsääntöisesti asiakkaat ovat olleet yhteistyöhaluisia ja ymmärtäneet suojaustoimet. Mutta pieni osa on räjähtänyt maskikehotuksista ja ollut eri mieltä. Turhautuminen ja varmasti myös pelko tässä tilanteessa on saanut jotkut ihmiset käyttäytymään hirvittävän huonosti. Huutoa, ilkeitä sanoja ja pahaa mieltä.”

”Asiakkaat saisivat käyttää maskia enemmänkin. Turvavälien pitäminen epäonnistuu asiakkailta alituiseen.”

” Osa asiakkaista on suhtautunut vihamielisesti maskin käyttöön. Kaikki eivät ole myöskään halunneet noudattaa 15 minuutin oleskelurajoitusta. Suurin osa kuitenkin on suhtautunut rajoituksiin ja suosituksiin ymmärtävästi. Kaikkein liikuttavampia ovat olleet vanhukset, jotka kaiken riskin uhalla ovat tulleet maksamaan pieniä myöhästymissakkojaan.”

”Korona on saanut tutuista ja yleensä asiallisesti käyttäytyvistä asiakkaista uusia piirteitä esiin. Työntekijöistä on tullut valvojia, joille voi uhitella. On ollut hämmentävää huomata, kuinka omat tunteet välillä kuohuvat ja itsehillintää koetellaan.”

Kirjastoissa ollaan vakuuttuneita siitä, että niiden turvallisuutta koskevat ohjeet ja käytännöt ovat olleet riittäviä. Monissa kirjastoissa on viime syksystä lähtien ollut asiakaspalvelupisteillä muoviset pleksit. Lisäksi työntekijät käyttävät joko visiirejä tai maskeja. Tapahtumat on joko kokonaan peruttu, siirretty verkkoon tai niitä on muutamissa yksittäisissä tapauksissa järjestetty hyvin rajoitetusti.

”Olemme rajoittaneet asiakasmäärän yhteen kerrallaan varaushyllyillä ja toivomme käsien desinfiointia ennen ja jälkeen lainausautomaattien käyttöä. Olemme mahdollistaneet myös kontaktittoman palautuksen.”

” Meillä on toimittu hyvinkin tiukasti. Jo kauan asiakkaiden pääsy koko kirjastoon on rajattu, jotta pystytiin valvomaan 20 hengen rajoitusta. Tällä hetkellä on voimassa 6 hengen rajoitus ja mahdollista on vain varausten nouto ja palautus. Maskien käyttöä ynnä muita hygieniatoimia suositellaan. Henkilökunta on käyttänyt jo kauan maskeja aina, paitsi jos työskentelee yhden hengen huoneessa. Kahvi- ja ruokatauot vietetään erillään toisistamme.”

”Tautitilanne on pysynyt erittäin maltillisena pienellä paikkakunnallamme, ihmiset ovat noudattaneet suosituksia todella hyvin, kirjaston henkilökunta suhtautuu tautitilanteeseen vakavasti ja on valmis tekemään ihan kaiken mitä tehtävissä on, jotta virus ei leviäisi – viitseliäisyyttä siis löytyy.”

”Havaittuja tartuntoja ei ole ollut. Olemme etukenossa noudattaneet ohjeita pilkulleen ja vähän ylikin. Asiakkaat ovat olleet myös enimmäkseen varovaisia.”

Muutamasta kirjastosta kerrotaan, että ongelmia on ollut tietokoneiden käytön järjestämisessä.

” Asiakkaat ovat usein liian kauan koneilla, koska heillä on paljon asioita hoidettavinaan ja haluavat hoitaa ne yhdellä kertaa.”

Kirjastoammattilaiset kuvailivat tunnelmiaan viime keväänä väsyneiksi. Samaan aikaan toivoa antoi se, että ehkäpä pian päästäisiin takaisin normaaliin.

”Kaiken kaikkiaan yllättävän hyvin alkujärkytyksen jälkeen on lähtenyt tämä arki rullaamaan. Nyt vain odotetaan, että milloin päästäisiin niitä tapahtumia taas järjestämään, että olisi jotain uutta ja ihmeellistä taas työssä.”

”Aika raskasta aikaa kun toiminta on niin rajoitettua, eikä mitään tietoa koska tämä päättyy. Onneksi asiakkaat ovat jo oppineet ettemme me täällä kirjastossa näitä rajoituksia “keksi”.

”Sais tämä korona jo loppua.”

Kirjastolehden kysely tehtiin huhtikuussa. Kesäkuun alkuun mennessä koronarajoituksia oli kevennetty useimmissa kirjastoissa.