Etusivu> Kirjastolehti > Tekoäly vinkkailee loputtomasti lukemista

Tekoäly vinkkailee loputtomasti lukemista

Uutta luettavaa etsiskelevä voi tukeutua kirjastoihin. Kirjastonhoitajat ovat tottuneita antamaan vinkkejä asiakkaille, ja monissa kirjastoissa on esimerkiksi esittelyhyllyjä tai kirjastojen somekanavissa lukuvinkkejä.

Apua on myös tekoälystä. Helsingin keskustakirjasto Oodissa julkaistiin kesällä 2021 Obotti-sovellus, jonka avulla käyttäjät voivat etsiä itselleen uutta luettavaa. Käyttäjä valitsee ensin omia lukumieltymyksiään parhaiten kuvaavan tekoälyhahmon kuudesta vaihtoehdosta. Esimerkiksi Scarlett vie suurin tunteisiin ja Verne toisiin todellisuuksiin.

”Hahmo käynnistää käyttäjän kanssa keskustelun, jossa sitä voi pyytää ehdottamaan kirjaa”, kertoo kirjastonhoitaja Suvi Bergman.

Ehdotuksia tulee pareittain, ja käyttäjä voi joko merkitä teoksia suosikeikseen ja pyytää lisää samanlaista aineistoa tai ohittaa kirjat ja pyytää uutta kirjaparia.

”Hahmo oppii yhden käyttösession aikana välttämään asiakkaan ohittamia kirjoja mutta tarjoamaan asiakkaan suosimaa aineistoa.”

Jos sovelluksen ehdotus alkaa kiinnostaa, kirja on saatavilla heti: Obotti nimittäin suosittelee vain Oodissa hyllyssä olevia kirjoja. Lisäksi Obotissa on niin kutsuttu taikanappi, joka osaa vinkata lähialueen tapahtumia.

Vastaava sovellus on käytössä myös Satakunnassa, jossa se tunnetaan nimellä Satakirjastot. Sekä Helsingissä että Satakunnassa sovelluksen toteuttaja on ohjelmistoyritys HeadAI.

Obotti on kiinnostanut ulkomaita myöten, ja käyttäjät ovat muun muassa toivoneet selainversiota sekä personoivia lisäkysymyksiä. Satakunnassa käyttäjäpalaute on Porin kaupunginkirjaston palveluvastaavan Elina Nikolan mukaan jäänyt vähäiseksi. Hän arvelee yhdeksi syyksi sitä, että sovellus on erillään verkkokirjastosta.

”Suosittelija on jäänyt ehkä enemminkin kuriositeetiksi kuin päivittäin käytettäväksi työkaluksi”, Nikola sanoo. ”Jos suosittelija ehdottaisi uutta luettavaa verkkokirjastossa vaikkapa uusimisen yhteydessä, voisi se palvella asiakkaita paremmin.”