Etusivu> Kirjastolehti > Tarinat jäivät piispan mieleen – Kirjastokaistan haastattelussa Mari Leppänen

Tarinat jäivät piispan mieleen – Kirjastokaistan haastattelussa Mari Leppänen

Uudessa sarjassa Kirjastokaista tapaa tunnettuja suomalaisia. Piispa Mari Leppänen suosittelee Joel Haahtelaa teologian opiskelijoille.

Mikä on mielilukupaikkasi?
”Lempparipaikka on mökillä järven rannalla. Siinä voi välillä katsoa kirjaa ja välillä suunnata katseen järvenselälle.”

Onko sinulla tapana lukea ennen nukkumaanmenoa?
”Tykkään lukea illalla. Minulla on yöpöydällä pino erilaisia kirjoja. Joudun kyllä välillä käymään taistelua kännykän kanssa. Ostin itselleni jopa vanhanaikaisen herätyskellon, ja ajattelin jättää kännykän pois makkarista.”

Luettiinko sinulle lapsena ääneen?
”Isosiskoni luki nuoremmille lapsille iltaisin. Minä sanoin, että älä lue mitään surullista, sillä minua rupesi helposti itkettämään. Isä puolestaan kertoi tarinoita omasta lapsuudestaan. Hän kertoi ne samat tarinat monta kertaa. Voisin kirjoittaa ne vaikka kirjaksi, koska tarinat ovat jääneet niin voimakkaasti mieleen.”

Oletko suositellut koskaan työsi puitteissa kaunokirjallisuutta luettavaksi?
”Koko ajan. Suosittelen esimerkiksi vihittäville papeille kirjoja. Kaunokirjallisuus opettaa meille maailmasta hyvin paljon ja kertoo siitä, mitä ihmiset ajattelevat. Esimerkiksi Joel Haahtelan romaanit ovat todella hyvää luettavaa teologian opiskelijoille.”

Jos olisit kirja, millainen kansi sinulla olisi ja mikä olisi nimesi?
”Itse asiassa Kirjapaja julkaisee syksyllä sellaisen kirjan. Siinä on kirjoittamiani tekstejä ja valokuvia lempipaikkoistani ja maisemista. Kirjan nimi on Kuulun tähän maisemaan.”

Uskotko, että kirjan lukeminen voi muuttaa ihmisen elämää?
”Oma kasvuympäristö voi olla aika kapea. Kirjojen avulla on pystynyt pääsemään ihan toisenlaisiin maailmoihin, maihin ja todellisuuksiin. Se on pakottanut avartamaan omaa ajattelua. Koen, että jokainen kirja, joka on jotenkin hyvä, järkyttää, koskettaa tai saa ajattelemaan, muuttaa minua ja ajatteluani.”

Edistääkö kirjasto mielestäsi ihmisten hyvinvointia?
”Lukeminen tekee ihmiselle hyvää. Kirjastot tarjoavat myös kohtaamisen paikkoja. Se haastaa ajattelemaan eri tavalla. Kirjastot ovat myös lapsille ja nuorille tärkeitä olemisen paikkoja.”

Mitä muuta Mari Leppänen vastasi? Katso video Kirjastokaistalta:
www.kirjastokaista.fi/10-kirjastosta-sarja