Etusivu> Kirjastolehti > Lempikirjat esiin – katso Niinistön, Väyrysen ja Huhtasaaren suosikit

Lempikirjat esiin – katso Niinistön, Väyrysen ja Huhtasaaren suosikit

Kysyimme presidenttiehdokkaiden suosikkikirjoja ja näkemyksiä kirjastoista. Näin he vastasivat.

Matti Vanhanen

1) Lempikirja vaihtelee. Juuri nyt luettavana on Walter Isaacsonin Leonardo da Vinci. Luettavana oleva kirja on aina sen hetken lempikirja.

2) Kirjastot ovat kirjallisuuden kulttuurikeskuksia. Lainaaminen on pidettävä kävijöille ilmaisina. En seuraa innoissani sitä, että kirjastoihin tulee saunoja ja niistä tulee kuntosaleja. Omassa nuoruudessani kirjastona toimi kirjastoauto – se keskittyi kirjoihin.

Nils Torvalds

1) Varsinaista lempikirjaa minulla ei ole, mutta yöpöytäni on aina täynnä kirjoja. Nykyään melkein yksinomaan faktakirjoja. Olen vahvasti kirjariippuvainen ja matkoilla aina mukana pari, kolme jos syntyisi joku vapaa hetki.

2) Minun henkinen kehitys on alkanut Rikhardinkadun kirjaston ylimmästä kerroksesta. Astuin sinne 14-vuotiaana ja rupesin lukemaan kirjoja aakkosjärjestyksessä A:sta alkaen. Sillä tiellä minä olen edelleen.

Tuula Haatainen

1) Emmi ItärantaTeemestarin kirja. Kirja kuvaa uskomattoman todellisen tuntuisesti maailmaa, jossa vesi on luonnonvarojen ylikäytön myötä loppunut, sitä säännöstellään tiukasti ja päähenkilö elää isänsä, teemestarin perinnön vaalijana ja joutuu taistelemaan olemassaolostaan.

2) Kirjasto on suomalaisen kulttuurin ja demokratian kulmakiviä, se on yhdenvertaisesti kaikkien kansalaisten ulottuvilla. Kirjasto tukee nuorten lukutaidon kehittymistä, tästä satavuotiaan Suomen on pidettävä kiinni tulevaisuudessakin.

Merja Kyllönen

1) Minulla on ollut kaksi lempikirjasarjaa, jotka jäivät erityisesti nuoruudesta mieleen ja ne olivat Viisikko ja Anna ystävämme. Aikuisiältäkin on paljon hyviä kirjoja, mutta nuo on olleet vaikuttavimmat lapsuuden ja nuoruuden seikkailuissa ja ehkä siksi löytyvät kirjahyllystäni vieläkin.

2) Kirjastot ovat tasavertaisen kirjallisuuden, kulttuurin tuntemuksen ja sivistyksen matalan kynnyksen pyhättöjä, jossa ei katsota rahapussin sisältöä, vaan kaikilla on mahdollisuus oppiin ja tietoon sitä kautta.

Laura Huhtasaari

1) George Orwell: Eläinten vallankumous.

2) Huikeita paikkoja! Etuoikeus ja ydinpalvelu kunnissa.

Sauli Niinistö

1) Miltei jokainen lukemani, siis lukematon määrä.

2) Välittömästi mieleen tulee tunnelma; kävijä aistii sen heti ja virittyy – mitäköhän nyt löytyy? Kirjastoilla on suuri merkitys aina lukutaidosta sivistyksen ylläpitämiseen.

Paavo Väyrynen

1) Mika Waltari: Sinuhe egyptiläinen.

2) Kirjastojen tärkein tehtävä on tarjota ja edistää kansalaisten yhtäläisiä mahdollisuuksia sivistykseen ja kirjallisuuteen. Peruskirjastopalvelujen pitää säilyä jatkossakin maksuttomina.

Pekka Haavisto

1) Gabriel García Márquez: Sadan vuoden yksinäisyys.

2) Kirjastot ovat olleet itselleni aina tärkeä paikka – kirjojen lainaamiseen, hiljentymiseen, lukemiseen. Olen todella innostunut siitä, että Helsinki rakentaa uuden pääkirjaston aivan ydinkeskustaan. Pidetään kirjastopalvelut maksuttomina.