Etusivu> Kirjastolehti > Lähikirjastoyhdistys: Lahden lähikirjastot yhä uhan alla

Lähikirjastoyhdistys: Lahden lähikirjastot yhä uhan alla

Lähikirjastoyhdistys tiedottaa:

Lahden lähikirjastot ovat yhä uhan alla. Tänään julkistetussa Lahden kaupungin talousarviossa vuodelle 2013 todetaan, että ”kaupunginvaltuuston linjausten mukaisesti toteutetaan uudentyyppinen ja nykyistä kevyempi kirjastokonsepti kaupungin alueilla.”

Jos konsepti on sama kuin suunnitteilla olevissa Jalkarannan ja Liipolan monitoimitaloissa, kaikki lähikirjastot tulevat todella lakkautetuiksi. Näihin monitoimitaloihin on hankesuunnitelman mukaan tulossa ”korttelikirjastoiksi” kutsutut tilat, joissa on vain muutama pyörillä liikkuva irtohylly täynnä suosikkikirjoja. Sellaisia tiloja ei voi eikä saa kutsua kirjastoiksi.

Talousarvion mukaan kirjaston palveluverkkoa ja –palvelusisältöjä koskeva suunnitelma ja toimenpide-ehdotus valmistellaan helmikuun 2013 loppuun mennessä. Nykyisillä valtuutetuilla on nyt viimeinen hetki oivaltaa, mitä ovat menneet tietämättään päättämään, ja tulevilla päättäjillä on mahdollisuus korjata, mitä korjattavissa on.

Lahden kirjastojen nettomenot per asukas ovat tänä vuonna 59,50 euroa ja ensi vuonna 60,40 euroa. Lahti saa kirjastoihin valtionavustusta osana peruspalvelujen rahoitusta. Asukaskohtainen avustussumma on tänä vuonna 60,38 euroa, joten Lahti kattaa tällä hetkellä kirjastomenonsa täysin valtionavun turvin.

Lahden kirjastotoimi on hoidettu erittäin taloudellisesti, taloudellisuussuhdeluku on viidenneksi paras koko maassa. Sekä käynnin että lainan hinta on kolmanneksi halvin koko maassa.  Kirjastojen hyötypinta-ala on tällä hetkellä mitoitettu täysin kulttuuriministeriön suositusten mukaisesti. Minkäänlaista tarvetta heikentää kirjastopalveluja ei siis ole. Jos Lahden kokoinen kaupunki leikkaa kirjastomenonsa alle valtionavun, se vain kostautuu tulevaisuudessa avustuksen pienenemisenä. Säästöjä on sitä kautta mahdoton saada aikaan.

Lue myös Lähikirjastoyhdistyksen puheenjohtajan, Veikko Sonnisen haastattelu Kirjastolehdessä: