Luin kirjastoalan koulutusta käsittelevää juttua varten Kaisa Luoman selvityksen kirjastoalan työvoimatarpeesta. Monipuolisesti asiaa valottavassa tekstissä tutkija muistuttaa myös työvoimatarpeen taustoista. Julkisella sektorilla työvoimatarve riippuu viime kädessä poliittisista päätöksistä, enemmän kuin teknologisesta kehityksestä tai väestörakenteesta.
Koulutus voi olla myös koko alaa uudistava voima. Mutta mitä uudistaa, minkälaista kirjastovisiota toteuttaa? Minkälainen on tulevaisuuden kirjastolaitos? Eri puolilla Suomi-neitoa taitaa elää erilaisia kirjastokäsityksiä.
Elämäntahtimme on nykyisin niin kiihkeää, että monet tulevaisuudet ehtivät syntyä ja kuolla ennen toteutumistaan. Luoma poimi muutamia tulevaisuuskuvia Opetusministeriön vuonna 2009 ilmestyneestä verkkokirjasta.
Yksi linja on markkinalähtöinen kirjasto, joka korostaa erityisesti asiakaslähtöisyyttä, jolla ei ole erityistä yhteiskunnallista tehtävää, ja joka voisi olla maksullinenkin. Toinen linja on visio verkkokirjastosta, jolloin kirjastojen omien kokoelmien merkitys vähenee, mutta joka luo tietotekniikan osaamistarpeita niin henkilökunnalle kuin käyttäjillekin.
Entä millaiset ovat suomalaisen yhteiskunnan koulutustulevaisuuskuvat? Uudistumassahan on koko ammattikorkeakoulujen rahoitusta ja hallintoa koskeva lainsäädäntö. Uuden ammattikorkeakoululain on tarkoitus astua voimaan 2014.