Etusivu> Kirjastolehti > Kollegat Euroopassa: Mitä kuuluu Prahaan?

Kollegat Euroopassa: Mitä kuuluu Prahaan?

Lukemisen talo Prahassa panostaa kirjallisuustapahtumiin. Kirjaston tuottaja, runoilija Josef Straka on vastuussa kattavan kulttuuriohjelman suunnittelusta.

Kuka olet ja mitä teet?

Olen Josef Straka, työskentelen Prahan kaupunginkirjastostossa. Tittelini on kirjallisuus- ja kulttuuriohjelmien ohjelmasuunnittelija, dramaturgi ja toteuttaja (= tuottaja, kirj.huom.). Kirjastomme järjestää tapahtumia yhteistyössä Prahan yleisen kirjaston muiden osastojen ja toimipisteiden kanssa. Meillä on myös paljon ulkopuolisia yhteistyökumppaneita, kuten eri maiden suurlähetystöt tai kulttuurikeskukset, kirjamessut, kustantajat ja kirjallisuuslehdet sekä -verkkopalvelut tai paikallisten festivaalien järjestäjät.

Päädyin kirjastoon töihin opiskeltuani psykologiaa Kaarlen yliopistossa Prahassa. Väittelin tohtoriksi talouspykologian alalta ja luennoin yliopistolla kriittisestä talouspykologiasta. Oltuani hetken vapaa kirjailija, aloitin työn Prahan kaupunginkirjastossa 2008 ensin kirjastonhoitajan nimikkeellä ja nyt ohjelmasuunittelijana. Päivätyön lisäksi olen julkaissut 6 runo- ja novellikokoelmaa. Tekstejäni on käännetty saksaksi, englanniksi, hollanniksi, serbiaksi, puolaksi.

Millaisessa kirjastossa työskentelet?

Dům čteni eli Lukemisen talo on kirjaston ja kulttuurikeskuksen yhteensulautuma. Kirjastopalvelujen ohella olemme profiloituneet kirjailijailtoihin ja tekstien luentaan, kulttuurikeskusteluihin ja -debatteihin. Vuonna 2012 kirjastossa järjestettiin 223 erilaista kulttuuri-, koulutus- tai muuta tapahtumaa. Kirjallisuustilaisuuksien suurin yleisöryhmä ovat 20–35 -vuotiaat nuoret aikuiset. Vuosittain kirjaston asiakkaina käy noin 60 000 kaupunkilaista.

Mikä on on Tsekin yleisis kirjastoissa ajankohtaista?

Puhutaan paljon kirjaston paikasta yhteiskunnassa. Minun näkemykseni on se, etteivät kattavatkaan (e)aineistot  riitä. Ihmiset haluavat kohtaamisia, ajatustenvaihtoa. Online- ja e-yhteiskunnassa kohtaamisen merkitys on edelleen tärkeä. Kirjallisuuden voima on tekijän ja lukijan kohtaamisessa sekä kokemusten jakamisessa. Toivon Lukemisen talon toimivan tilana useammalla tasolla: kirjastomateriaalien tilana, yhteisöjen ja ihmisten tapaamisen tilana sekä kulttuurin ja ajattelun ilmavana tilana.

Kuinka paljon saat palkkaa?

Yleisellä tasolla sanottuna kaupunginkirjaston työntekijöiden palkka on korkeakoulutukseen ja työn vaatimuksiin nähden katastrofaalisen matala.

Anna vinkki Prahaan tulevalle?

Matkaoppaiden suositusten lisäksi esimerkiksi Vrsovicen kaupunginosa on kiinnostava ja värikäs. Erityisesti hipsterien ja kulttuuriväen suosima Krymská-katu gallerioineen, rawfood-ravintoloineen ja eläväisine klubeineen on kokemisen arvoinen. Krymská-kadulla on katufestivaalitunnelma ympäri vuorokauden ja vuoden. Toinen viehättävä, vähemmän tunnettu alue on “Pikku-Berliini”,  Řezáč-aukion ja radikaali-boheemin kirjallisuuskahvila Cafe Liberalin ympärillä Holesovicessa.