Etusivu> Kirjastolehti > Kollegat Euroopassa: Mitä kuuluu Barcelonaan?

Kollegat Euroopassa: Mitä kuuluu Barcelonaan?

Yleisten kirjastojen johtaja Ferran Burguillos, 40, kertoo Kollegat Euroopassa -palstalla Barcelonan kuulumiset.

Kuka olet ja mitä teet?

”Olen Sabatellin yleisten kirjastojen johtaja. Sabatell on Barcelonan alueen suurimpia kaupunkeja, jossa on yli 200 000 asukasta. Aloitin työurani Barcelonan yliopiston ja Vicin yliopiston kirjastoissa, jossa viimeksi mainitussa olin Barcelonan kirjastohallinnon vastaavana. Olen myös toiminut Barcelonan Athenaeumin kirjaston johtajana. Kirjasto on merkittävin yksityiskirjasto Katalonian alueella. Olen ollut myös aktiivinen kirjastoalan järjestöissä. Erityisesti olen kiinnostunut kirjastojen markkinointiin, teknologiaan ja opetukseen liittyvistä hankkeista.”

Mikä on mielestäsi kaikkein ajankohtaisin teema yleisissä kirjastoissa?

”Laman aikana asiakkaat etsivät kirjastoista entistä enemmän työuraan liittyvää informaatiota. Kirjastoilla on ollut suuri haaste tietokoneiden ja tietoverkkojen tarjoamisessa käyttäjille. Viimeisen parin vuoden aikana kiinnostus digitaaliseen aineistoon on lisääntynyt: meillä onkin enenevä määrä kirjastoja, jotka tarjoavat e-kirjoja.

Tärkeintä on kuitenkin uuden teknologian hyödyntäminen oppimisessa, terveyskasvatuksessa ja työllisyyteen liittyvissä asioissa sekä yhteisön kulttuurisen perinnön säilyttämisessä. Barcelonan aluehallinto on sen vuoksi panostanut laajakaistaisen verkkoteknologian saatavuuteen ja lisännyt videoneuvottelumahdollisuudet kirjastoihin. Tämä lisää käyttäjiemme mahdollisuutta käyttää paikallista ja koko maailman tarjoamaa monimuotoista informaatiota. Tavoitteena on syventää ja laajentaa kirjastojen perinteistä tehtävää: pääsyä informaatioon. Olemme käynnistäneet informaatiolukutaitoon liittyviä koulutuksia, ikääntyneille tarjottavia kursseja, kesälukemisohjelmia lapsille ja teini-ikäisille sekä räätälöityjä kursseja erityisryhmille.”

Millaisessa kirjastossa työskentelet?

Sabadellin kaupunki rakentui tekstiilitehtaiden kautta ja siitä muodostui 1900-luvun puolessa välin Espanjan villateollisuuden keskus, Katalonian Manchester. Tehtaista on nyt tehty asuntoja tai liiketiloja. Pääkirjastomme sijaitsee suurimmassa ja parhaiten säilyneessä tekstiilitehtaassa ja avattiin marraskuussa 2002. Se on kuuden lähikirjaston muodostaman kirjastoverkon keskus: kooltaan 4,700 neliömetriä, tiloissa on 355 lukupaikkaa, 48 tietokonetta asiakkaille ja kokoelmissa on yli 109,000 dokumenttia. Keskuskirjasto koordinoi Sabadellin alueen kuntien kirjastoja, joita on 16. Ne palvelevat yhteensä 1,3 miljoonaa kävijää vuosittain ja lainojen määrä on 873,000 kappaletta.

Kuinka paljon saat palkkaa?

Noin 43,000 euroa vuodessa.

Anna vinkki Barcelonaan tulevalle?
Suosittelen Barcelonan Vanhaa kaupunkia. Alue on täynnä historiaa, nykyinen kaupungintalokin on samoilla sijoilla, joissa vanhat kuninkaat hallitsivat. Sieltä löytyy kapeita kujia ja toreja, goottilaisia rakennuksia, museoita, historiallisia kirkkoja, baareja ja ravintoloita.