Etusivu> Kirjastolehti > KIRJAHYLLYNI: ”Häpeän Fifty Shades of Greytä”

KIRJAHYLLYNI: ”Häpeän Fifty Shades of Greytä”

Uudessa juttusarjassamme kirjailijat esittelevät kotikirjastonsa. Ensimmäisenä vuoron saa Virpi Hämeen-Anttila.

”Kirjastomme kirjoja on kerätty 50 vuoden ajan. Teoksia on ostettu sekä kirjakaupoista että antikvariaateista, ulkomailta ja Suomesta. Osan olemme e perintönä. Lopetimme kirjojen laskemisen 20 vuotta sitten. Silloin kokoelmissamme oli 10 000 teosta.”

1) Rakkain kirja

”Sain Rudyard Kiplingin Viidakkokirjan kymmenvuotiaana lahjaksi. Se oli ensimmäinen kosketukseni Intiaan. Kirja toi maan todella lähelle. Kun aloin opiskella alaa, se tuntuikin jo tutulta. Intian viidakot ovat juuri sellaisia, millaisina Kipling ne kuvaa. Eila Pennasen ja Juhani Jaskarin suomennos on hirveän hyvä. Kirjasta näkee, miten paljon sitä on luettu. Luin sitä aikanaan lapsillenikin, kun he olivat pieniä. Teos sopii aivan yhtä hyvin aikuisillekin.”

2) Mieluisin lahja

”Kaikki parhaat lahjakirjat olen saanut mieheltäni. Kukaan muu ei oikein osaa antaa minulle kirjoja. Käsken Jaakkoa aina metsästämään minulle hienoja laitoksia lempikirjoistani. Kerran hän löysi minulle kauniin laitoksen Ivan Turgenevin kertomuksista. Kirjailijan melankolinen ja herkkä temperamentti puhuttelee minua. Juhani Konkan käännös on todella hyvä.”

3) Kirja, johon liittyy tarina

”Opiskelimme Jaakon kanssa samalla laitoksella 1980-luvun alussa, mutta emme tunteneet toisiamme. Kerran kysäisin häneltä, löytyisiköhän mistään gootin kielioppia. Hän neuvoi minut erääseen antikvariaattiin. Kysyin kirjaa liikkeen myyjältä. Hän ihmetteli, mistä olin kuullut, että heillä oli se hyllyssään. Kävi ilmi, että antikvariaatin myyjä olikin Kari Hämeen-Anttila. Näin siis tapasin tulevan lankoni ensimmäistä kertaa”

4) Kirja, jota luen yhä uudelleen

”Minulla on menossa jo kolmas kappale Johan Huizingan Keskiajan syksyä. Olen lukenut aiemmat puhki. Pidän kirjasta, koska se kertoo historiasta muutakin kuin vain karuja faktoja. Mukana on kaikkea ihanaa, muotia ja ruokia. Keskiaika herää henkiin aivan toisen näköisenä. Kirja on mielestäni vieläkin ylittämätön klassikko. Kaikki tiedot eivät välttämättä ole enää kohdallaan, mutta tunnelma totisesti on. Etsin tosin kirjasta kauniimpaa painosta.”

5) Häpeällisin kirja

”Minulla ei ole montaa kirjaa, joita häpeäisin, sillä panen sellaiset heti pois. Häpeällisin kirjani on E.L. Jamesin Fifty Shades of Gray. Ostin sarjan ensimmäisen osan englanniksi, koska halusin tietää, mistä kaikki oikein puhuvat. Ajattelin, että kyllä siinä jotakin täytyy olla, mutta se oli ihan kauhea! Päähenkilö huokaili huokailemistaan ja puri ylähuultaan. Valitettavasti juuri tällaiset kirjat myyvät hirveästi. Mitä kökömpi, sen paremmin se myy. Minun pitäisi hankkiutua opuksesta eroon, mutta en kehtaa viedä sitä antikvariaattiin.”