Etusivu> Kirjastolehti > Kirja, jota kukaan ei ole lainannut lähes 15 vuoteen – feministinen veijaritarina Sirkusyöt jää hyllyyn

"Tyyli on liian erikoinen", sanoo kirjastonhoitaja.

Nurmeksessa oli vuonna 2014 eniten lainauksia ja kirjastokäyntejä asukasta kohden. Näillä ansioilla noin 8000 asukkaan kaupunki Pohjois-Karjalassa on valittu maailman parhaaksi kirjastokunnaksi.

Ahkerasta lainaamisesta huolimatta kaikki kirjat eivät kuitenkaan kiinnosta nurmeslaisiakaan. Esimerkiksi Angela Carterin Sirkusyöt ei ole juurikaan liikkunut 1990-luvun jälkeen.

Kirjastonhoitaja Heli Viik arvelee, että asiakkaat pitävät todennäköisesti Carterin tyyliä liian erikoisena. Viikin mukaan sijainti varastossa on osittain vaikuttanut nykyisiin alhaisiin lainausmääriin. Hän suosittaa Sirkusöitä ennakkoluulottomalle lukijalle, joka on valmis moniin juonenkäänteisin.

Angela Carter: Sirkusyöt (1986)

Suom. Kimmo Rentola

Lainattu viimeksi: 10/2003

Lainoja yhteensä: 2

Sirkusyöt on romaani, joka myllää käsityksiä sukupuolesta ja sosiaalisista rooleista näyttämönään 1800-luvun Lontoo, Pietari ja Siperia.

Romuluinen burleski ja postmoderni silmänkääntö viihdyttävät, vaikka pohjavire on vakava. Estradille marssii vahvoja naishahmoja ja sirkuksen kummajaisia. Lontoolainen taiteilija niittää purppurasiivet selässään maailmalla mainetta hurjalla tempullaan. Amerikkalainen toimittaja haastattelee tätä lintunaista ja joutuu itsekin spektaakkelin pauloihin.

Räväkän pintakiillon takaa hahmottuu pohjimmiltaan feministinen veijaritarina, jonka maagisen realismin sävyttämän huumorin soisi keräävän edelleen lukijoita.