Etusivu> Kirjastolehti > Hollolan kirjasto jäi ilman kirjastotoimenjohtajaa

Hollolan kirjasto jäi ilman kirjastotoimenjohtajaa

Hollolan sivistysjohtajan sijaisena toimiva Ilkka Ruokanen sanoo, että taustalla oli valtuuston budjettilinjaukset, joiden mukaan hallinnosta oli säästettävä.  Koska kirjastotoimenjohtajan eläköityminen oli tiedossa, ei budjettiin oltu varattu määrärahoja palkkaukseen johtajalle eläkkeelle siirtymisen jälkeen. Hollola myy kirjastopalveluja myös Kärkölälle, yhteensä kirjastopalvelujen piirissä on yli 26.000 asukasta.

Hollolan johtajalinjausta ei purematta nielty. Kirjaston henkilöstömäärä on ennestään alimitoitettu, arvioi Uudenmaan ELY-keskus.  ELY-keskus on ollut yhteydessä Hollolaan ja antanut informaatio-ohjausta.  ELY-keskukselle on myös tehty kantelu.

Yli 1200 ihmistä allekirjoitti adressin Hollolan kunnan kirjastotoimenjohtajan viran säilyttämisen puolesta. Viran laittamisesta välittömään hakuun tehtiin valtuustoaloite.

Sivistyslautakunta suunnitteli mm. ostavansa kirjastotoimenjohtajan palvelut Lahden kaupunginkirjastosta, esimerkiksi kolmeksi päiväksi viikossa. Lahdella ei kuitenkaan ollut johtajapalveluita myydä.

Kirjastotoimenjohtaja Marja Malminen Lahdesta ei pidä johtamisen ostamista irrallispalveluina mielekkäänä. Hänen mielestään kirjaston kokonaiskehittäminen ei tällaisella menettelytavalla onnistu.

Hollolan sivistyslautakunnan kokouksessa 24.4.2012 päätettiin kirjaston hallinto hoitaa jaetun johtamisen mallilla henkilöstön osaamista hyödyntäen. Lisäksi aikuisten osaston johtajalle tulee palvelu- ja esimiesvastuita. Nimekkeestä neuvotellaan.

Kirjasto voi periaatteessa ostaa johtajapalvelut, mutta työpaikkakollektiivi ei johtajan tehtäviä voi hoitaa.  Johtaja täytyy olla nimetty.

Hollolan kunnan sivistyspalvelujen  budjetti on Ilkka Ruokasen mukaan lähes 50 miljoonaa euroa. Kirjaston osuus on siitä muutama prosentti.