Etusivu> Kirjastolehti > Etelä-Korean Instagram-kirjasto on lumoava kirjataivas, josta kirjoja ei saa lainaksi

Etelä-Korean suurin kirjasto on myös maan Instagram-ystävällisin kirjasto.

Kolme valaistua, pyöreäkulmaista ja valtavaa kirjahyllyä kohoavat 13 metrin korkeuteen kohti lasikattoa. Liukuportaat vievät toiseen kerrokseen, missä on lisää kirjahyllyjä.

Tämä on viisi vuotta sitten avattu Starfield Library, joka tunnetaan myös nimellä Byeolmadang, Yötaivas. Kirjasto sijaitsee Etelä-Korean pääkaupungissa Soulissa. Tarkemmin sanottuna Gangnamin kaupunginosasta, ja siellä Aasian suurimmasta maanalaisesta ostoskeskuksesta Starfield COEX:sta. Korealainen Shinsegae-konserni on perustanut ostoskeskuksen ja kirjaston.

Valoisa kirjasto on suosittu kuvauskohde niin matkailijoiden kuin paikallisten keskuudessa. Maalauksellinen tyyli syntyy perinteisten puuhyllyjen ja modernin teknologian yhdistelmästä.

Etelä-Korean isoimmasta kirjastosta löytyy 70 000 teosta, joista tosin vain pieni osa on muilla kielillä kuin koreaksi. Lehtivalikoimassa on 600 lehteä. iPadeilla voi lukea e-kirjoja. Suomalaisittain erikoista on se, ettei kirjoja voi lainata kotiin.

Kirjastossa järjestetään paljon tapahtumia. Lisäksi 2 800 neliömetrin kokoinen valopiha sopii lukemiseen ja oleskeluun. Kirjastossa on yli 200 sohvaa ja penkkiä, pistorasioilla varustettuja pöytiä ja maksuton verkkoyhteys. Vaihtuvat taideprojektit koristelevat tilan näyttävillä teoksilla.

Yläkerrasta löytyy myös kaksi hienoa kahvilaa. Kirjasto on auki joka päivä kello 10–22.