Etusivu> Kirjastolehti > Espoon koululaiset lukivat 16 000 euroa Kirjastot ja kehitys -hankkeelle

Espoon koululaiset lukivat 16 000 euroa Kirjastot ja kehitys -hankkeelle

Mankkaanpuron koululla palkittiin tänään eniten lukeneita kouluja

Ruohonjuuressa on voimaa. Sen osoitti tällä kertaa Lukeminen tekee hyvää -kampanja, jossa espoolaiset koululaiset lukivat kirjoja kilokaupalla ja hankkivat sponsoreita tukemaan lukukampanjaa. Sponsorit eli lähinnä lasten vanhemmat ja isovanhemmat maksoivat luetuista kirjakiloista ja summa lahjoitettiin Suomen kirjastoseuran Kirjastot ja kehitys –hankkeelle. Koulut saivat kokoon muhkean potin: 16 000 euroa.

Mukana kampanjassa oli 16 espoolaista koulua, jotka kilpailivat keskenään siitä, mikä koulu suorittaa eniten lukudiplomeja ja saa painavimman lopputuloksen lukemistaan kirjoista ja lehdistä.

Voittajaksi selviytyi Mankkaanpuron koulu, joka suoritti yhteensä huikeat 318 diplomia. Toiseksi jäi vähemmän diplomeita suorittanut (98 kpl) mutta eniten kiloja ja siten myös rahaa kerryttänyt Ymmerstan koulu, joka luki yli 1050 kiloa kirjoja. Kolmanneksi sijoittui Iivisniemen koulu 148 lukudiplomilla.

Palkintotilaisuus pidettiin torstaina 15.5. Mankkaanpuron koululla, jonka juhlasali oli ääriään myöten täynnä innostuneita oppilaita ja opettajia. Lavalla nähtiin paitsi palkintojenjakotilaisuus myös senegalilaisen Sabar rumpu- ja tanssiryhmän vauhdikas esitys. Tilaisuuden päätteeksi 16 000 euron arvoinen ”sekki” luovutettiin Kirjastot ja kehitys -hankkeen koordinaattorille, Marjatta Lahdelle.  Rahat käytetään kirjastojen kehittämiseen Tansaniassa ja Namibiassa.