Etusivu> Kirjastolehti > “Alkuun olimme varovaisia…” Tiktokilla kirjasto voi tavoittaa nuoret, mutta tietoturva ja keskittymiskyky epäilyttävät

Tiktokin käyttö jakaa kirjastoja. Osalle sen tekeminen tuottaa iloa ja helpottaa nuorten tavoittamista, osa pitää sovelluksen tietoturvaa epäilyttävänä.

Kirjastoissa mietitään, miten suhtautua sosiaalisen median suosikkiin, Tiktokiin. Esimerkiksi sovelluksen tietoturva pohdituttaa. Lisäksi kirjastolaisia mietityttää, pitääkö sovelluksessa olla vapaa-ajalla.

Kirjastolehti teki kyselyn kirjastoille, johon tuli vastauksia ympäri Suomea. Vastauksia tuli 11 vastaajalta, joten otanta on varsin pieni.

Tiktokissa jaetaan kirjavinkkejä, näytetään kirjaston arkea, osallistutaan haasteisiin ja tehdään sketsejä. Joissakin kirjastoissa sovellusta käytetään myös hankinnan apuna erityisesti nuorten aikuisten kirjallisuuden hankinnassa.

Pääsyy olla Tiktokissa on nuorten tavoittaminen ja sosiaalisen median kehityksessä ajan tasalla pysyminen.

Kirjastolaiset kokivat, että nuoria oli tavoitettu. Lahden kaupunginkirjaston pedagoginen informaatikko Krista Tuominen kertoo, että Tiktokin ansiosta nuoret tunnistavat henkilökunnan.

”Yläkoululaisten kirjastovierailuilla ryhmissä kommentoidaan, että mä oon nähnyt tämän Tiktokissa.”

Iloa työpäiviin

Osassa kirjastoista tiktokeja tekee vain yksi henkilö, mutta monessa on päädytty useamman henkilön tiimiin. Vaara-kirjastoissa on päädytty koko kimpan yhteiseen tiliin. Lieksan kirjaston kirjastovirkailija Viivi Kilpeläisen mukaan Tiktok on tuonut hyötyä ja iloa työpäiviin.

Tiktokin käyttö on näkynyt Lieksassa lainojen ja varausten määrissä. ”Tiktok-trendejä seuraa aika iso osa ihmisistä. Trendikirjoista esimerkiksi Colleen Hooverin It Ends with Us on ollut suosittu.

Kilpeläistä kuitenkin mietityttävät tekijänoikeudet. ”Tiktokissa on paljon ääniä, jotka eivät ole tekijänoikeuksia kunnioittavia. Alkuun olimme varovaisia, mutta sitten katsoimme muista kirjastoista mallia ja olemme vähän höllänneet.”

Nuoret tekijöinä

Kirkkonummella aloitettiin alkuvuodesta hanke, jossa nuoret tekevät Tiktokiin muun muassa kirjavinkkejä.

Hanketyöntekijä Anna Tykkyläinen kertoo, että monet nuoret tekevät kirjatokkia.

”Se on oma yhteisönsä, joka tuottaa paljon iloa sisällöntekijöille. Seurataan, kommentoidaan ja saadaan ideoita. Se on harrastus, vähän kuin lukupiiri. Maantieteelliset rajoitteetkaan eivät näy.”

Tiktokissa voi hänen mielestään tehdä muutakin kuin kevyttä ja humoristista sisältöä.

”Monipuolinen sisältö on hyvä, jos haluaa paljon seuraajia.”

Kielletty some

Osa tekee kirjaston sometyötä myös vapaa-ajalla. Suurimmaksi esteeksi käyttää Tiktokia mainitaan aikapula. Lisäksi käyttöä estävät osaamisen puute ja se, ettei muilla työyhteisössä ole kiinnostusta.

Moni iso toimija Suomessa ja maailmalla on kieltänyt Tiktokin asentamisen työnantajan laitteelle tietoturvariskien takia.

Osa kirjastoista ei koe tietoturvassa ongelmaksi, mutta osassa keskustelu on käynnissä.

Joskus sometyö käytännössä kielletään. Erään nimettömän vastaajan kirjastossa työpaikkakunta pitää Tiktokia tietoturvariskinä. Kyseinen kirjasto ei saa päättää itse omista sometileistään tai julkaisuistaan.

Kriittisiä kantoja

Sovelluksen tietoturvariskejä pohtii suorasanaisesti eräs vastaaja näin: ”Niin kauan kuin minä voin asiasta päättää, niin kirjastomme ei mene Tiktokiin. Työsarkaa riittää paljon tärkeämmissäkin asioissa ja Tiktokin eettisyys on hyvin kyseenalaista. Sovelluksia tulee ja menee, mielestäni tämä voidaan skipata monestakin eri syystä. Kirjastojen ei pitäisi olla osana Kiinan informaatiovaikuttamista.”

Toinen nimetön vastaaja taas pitää kirjastojen Tiktokeja toisinaan ”boomer-henkisinä”.

”Koen kirjastojen tiktokit usein vaivaannuttaviksi. Sisällöt huutavat pedagogista tai muuta kirjastollista otetta, joka karkottaa nuoret. Käytän itse Tiktokia ja olen hyvin perillä trendeistä.”, suomii vastaaja.

Lisäksi muiden suhtautuminen kirjaston aktiivisen somen käyttöön voi pohdituttaa. Kolmas nimetön vastaaja kiteyttää tuntonsa: ”Välillä tuntuu siltä, että pitää perustella, miksi teemme vitsivideoita työajalla. Kaikilla ei ole ymmärrystä, mikä Tiktok on ja miksi siellä kannattaa kirjastonakin olla.”

Vaatii aikaa

Sovelluksen onnistunut käyttö vaatii runsaasti aikaa. mutta tätä eivät kaikki koe rasitteeksi. Moni bongailee trendejä vapaa-ajalla, mutta hoitaa tiktokien tekemisen työajalla. Trendit ovat tärkeitä, koska niiden hyödyntäminen voi levittää kirjaston tekemän sisällön laajalle.

Trendejä hyödyntävät tällä hetkellä esimerkiksi yritysten markkinointiosastot. Kirjastot voivat tuoda Tiktokiin epäkaupallisuuden vaihtoehdon ja kertoa, että elämä on muutakin kuin kulutusvalintojen tekemistä.

On kuitenkin epäselvää, saadaanko nuoret Tiktokin lyhyiden ja koukuttavien videoiden jälkeen lukemaan keskittymistä vaativaa sisältöä.

Toivottavasti jokin taho tutkii, miten tiktok-sukupolven keskittymiskyky riittää pitkien tekstien lukemiseen.